Saturday, November 04, 2023

Remembering Rollercoaster and Red House Painters - Kozelek Mixčure, lagano, polako, sigurno

Nije tajna za one malobrojne koji me poznaju bolje nego ja sebe samoga, da su Red House Painters i Mark Kozelek lično, subjektivno, među mojim najomiljenijim i najcenjenijim pop muzičarima. Sećam se trenutka kada sam u ogromnom diskont super marketu koji je u međuvremenu bankrotirao, kupio bezimeni drugi album RHP, sa smeđim niansama i Rollercoasterom na omotu. Nisam imao sreću da ga gledam ni solo, ni sa bendovima. RHP je jedno vreme gurala britanska izdavačka kuća 4AD i nije da nije bilo još obožavaoca u mom gradu, ali jednom najavljeni koncert, bio je otkazan zbog navodnih zdravstvenih problema Kozeleka. A pretpostavljam da su prodali premalo ulaznica. 

I njegov sledeći bend Sun Kil Moon, sledeo je dinamiku laganih, delimično akustičnih bravura. Tekstualno, prešao je put od lepih pop minijatura i epova, do 10 i 20 minutnih monologa u kojima više priča nego što peva, o životu, onome što ga okružuje i skoro pa repuje o nemilosrdnoj stvarnosti. Moram da izdvojim i scenu iz filma "Almost Famous" o turneji fiktivnog benda i doživljajima klinca rock kritičara. U tom filmu glumi i Kozelek. Satima sam premotavao DVD na mesto gde Kozelek peva uvod u "Tiny Dancer" Eltona Johna, a potom mu se pridružuje cela ekipa veselog tour autobusa. Teško mogu da objasnim šta je sve za mene taj lik čije ime provlači se i blati po štampi zbog optužbi nekih žena. Ako je to istina, neoprostivo je. S druge strane, pokušavam i dalje da ga idealizujem, jer njegove kompozicije, pomagale su mi da premostim neke jako teške periode lične prirode, a slušao sam ga i kad sam bio neizmerno srećan. Uvek sam ga slušao i uvek mogu da ga slušam. Koliko god te spore melodije i te slike koje nalazimo u njegovoj lirici i pažljivo selektovanim obradama, šire jedan uslovno rečeno, deprimirajući dijapazon, Kozeleka možete da slušate i dok radite i dok spavate i dok nemate prebijenu u džepu. Njegov pospani glas je melem za ljute rane. Nije to muzika za milionere i džet set. Sve je to jako lepo i životno. Za nas obične junake epizodnih uloga u dramama koje niko nikad neće gledati. Kozelek je živi mit. A sada jedan kratki izbor iz njegovog zavidnog opusa:

undefined 

Red House Painters/ Sun Kil Moon/ Mark Kozelek

Summer Dress

Japanese to English

Katy Song

Brown Eyes

New Jersey

Between Days

Damian

Carry me Ohio

Jesus Christ was The Only Child

Tonight the Sky

Sam Wong Hotel

That Bird has a Broken Wing

Richard Ramirez has died Today on naural Causes

Cry me A River Williamsbourg Sleeve Tatoo Blues

Last night I rocket a Room Like Elvis and Had Them Loughing like Richard Pryor

God Bless Ohio

David Cassidy

Couch Potato

Morning Cherry

Canadian Geese

Santa Ana

Watch You Sleeping

Down In the Willow Garden

Famous Blue Raincoat

Finally 

aRound and aRound

Rock N Roll Singer

Katy Song

San Geronimo

1936

Sometines I can t Stop

O Little Town o Bethlehem

The Power Of Love

Where s Gillroy?

November


No comments: