Thursday, February 15, 2024

A Random Walk Down Wallstreet - zašto uspeh na berzi nije slučajnost. Dokazana strategija za uspešno investiranje - Burton G. Malkiel (2023) FinanzBuch Verlag

Jedan period života proveo sam čitanjem knjiga o psihologiji uspeha, biografija uspešnih poslovnih ljudi, ukratko o zapadnoj ekonomiji. Nije mi mnogo pomoglo, tadašnji šef mi je zamerao lošu komunikaciju i postavljao mi ciljeve koje nisu imali ni menadžeri sa 250K++ godišnje - evra. Ukratko, nije me voleo, a nije znao kako to da mi kaže. U jednom trenutku kada se moj bivši kolega iz istog odeljenja teško razboleo, a ja odavno našao drugi posao, nazvao me i zamolio da brinem o njemu, kolegi. Ne znam kako je došao do mog novog broja telefona. Ukratko, griža savesti i nekompetentnost, umalo su zbrisali nedužnog čovjeka sa lica zemlje i napravili od njega doživotnog invalida. Toliki je strah imao od te, da je tako nazovem, bivše, firme, da mi je pomalo išao na živce. To zovu "Corporate Identity", teško se odvići od toga. Jedna u nizu firmi koja je gajila taj "shareholder value" mentalitet. 
Na knjigu o "slučajnom kretanju", statističkom pojmu koji se koristi u svetu finansija, naleteo sam slučajno. U pitanju je trinaesto, prerađeno izdanje, popularnog priručnika čuvenog profesora i direktora u jednom od najvećih investicionih fondova na svetu. Prvo izdanje, pojavilo se još davne 1973. Do sada je prodato preko 1.5 primeraka. U akademskoj, ali jednostavnoj studiji tehničke analize portfolija koja se bavi prošlošću, cenama i volumenom akcija i fundamentalne analize, koja zadire u sve sfere, kao što su konkurencija, "assets" i svi vidljivi i nevidljivi podaci o firmama i parametri o tržištu, autor se ne libi da da dovoljno dokaza u prilog ove druge hipoteze. Ona svakako zauzima oko 90% tržišta i uz pomoć Random Walk metode koja je uverena i kreće od toga da tržište kao sveukupnost, mora da raste i nadigra faktore kao što su rat, vremenske i druge nepogode, pa i inflaciju. Detaljno su opisane i razne metode kojima se fondovi i institucije dovijaju da dođu do svežeg novca potencijalnih investitora. Jedna od glavnih stavki je da je psihologija, kako masovna, tako i pojedinačna, odlučujuća za uspeh i neuspeh na tržištu kapitala. Da veliki i najveći kupuju kada vrednosti padaju u nadi da će situacija da se preokrene, a ogromna masa investira kada vrednosti rastu. Savet koji mogu i ja sam da vam dam je da ne slušate savete o "odličnim" investicijama u crkvi i na porodičnim i privatnim slavljima. Nevjerovatna je količina podataka sa kojima Malkiel raspolaže i žonglira, a u razumnoj meri s njima i špekuliše. Opisi malih i velikih rizika, konzekvenci, ustrajnosti, idu u prilog tezi i faktu, da je jedan dolar uložen u akcije 1801. danas na berzi vredniji od miliona i da se vrednost slike Leonarda da Vinčija, Salvator Mundi povećala uz godišnju stopu samo od oko 1%. Zlatno doba investiranja su bile pedesete i šezdesete prošloga veka kada su svi očekivali da se vrednost njihovog portfolija podupla i na opšte iznenađenje mnogi to i doživeli. Danas se tržište još oporavlja od pucanja balona sa novim ekonomijama između 1999 i 2001. Propasti banaka, fondova, energetskih firmi, dovele su do povećane regulacije, pa i državnih kontrola. Šefovi paze sa kakvim podacima izlaze u javnost, ali nesreće u kojima mnogi gube čitave teško zarađene imetke, i dalje se dešavaju. Za kraj, realno je očekivati rast od 10% godišnje sa osmišljenim i dobro uloženim novcem. Tu su i neizbežne takse i porezi, da napomenem. Cene zlata su najnepredvidljivije od svega mogućega, bez obzira voljeli ga ili ne. Sa godinama ulaganje u nekretnine sve je atraktivnije, dok mlađi mogu i više da rizikuju, ali da razmišljaju dugoročno kao jedan od najvećih Warren Buffett i ređe prodaju svoje akcije. A možda i najveći (Buffett). Teško će biti zameniti ovoga stratega i tribuna slobodnog tržišta, sa tolikim iskustvom i znanjem. Izuzetno zanimljivo štivo, kao i svaki put kad su pare u pitanju. Lično, ulažem samo u knjige, a nekad odem i do biblioteke sa minimalnom uštedom. Ako je 95% informacija do kojih dolazimo svakodnevno bezvredno, a samo 5% vredi. Učim svaki dan. A šta vredi od toga? To moraju drugi da odluče. Imam dovoljno za spavanje, hranu i posao. Sve ostalo mi je teški luksuz, uključujući i samo spavanje - ponekad.

No comments: