Da li je to moje telo? - Kim Gordon
ili
Is It My Body? Selected Texts
Sternberg Press/Institut für Kunstkritik Frankfurt
am Main (2014)
"What have I got/That makes you want to
love me?/Is it my body?/Or someone I might be?/.../Who I really aaaaaaam?"
- Alice Cooper
"Bass players do it deeper."
Knjiga eseja i intervjua, kritičarke umetnosti (Artforum), basistkinje (Sonic
Youth) i vlasnice modne kuce (X-Girl), ne otkriva puno novih detalja o njenom
bendu, pa ni o njoj samoj... (p)a ni o propalom braku sa gitaristom Thurstonom
Mooreom (osim mozda detalj da su imali "katoličko venčanje"). Tri-četiri
sata čitanja, prelaze u dodatnih četiri-pet sati razmišljanja... vikendom naravno.
Kao u većini sfera života, svetom popa
vladaju muškarci raznih seksualnih opredeljenja. Bivša "tomboy", Kim
Gordon, pre nego što je uzela bas gitaru u ruke, bila je samo jedna u nizu devojaka
sa fantazijom. Na bini je prvi put osetila "uzvišeno stanje žene" posmatrajući
ljude koji je gledaju: "- is she realy that sexy?" Dopalo joj se da
iz vlastitih slabosti, gradi vrline.
Ključni tekst cele knjige, meditiranje o
pesmi Alice Coopera "Is it my body" u kojoj zvuk, "sirov, primalan
i bučan", koncizno adresiranim tekstom p(r)oziva "belu, izgubljenu,
tinejdžersku" publiku u potrazi za "seksualnim identitetom".
Kraj utopije i opraštanje od 60ih. "Seksualni frikovi" (Iggy Pop,
Alice Cooper), rasni nemiri i koncerti MC5, the Art Ensamble of Chicago, Archie
Sheppa i Sun Ra. Potom priča o umetniku Mikeu Kelleyu (Destroy All Monsters,
Poetics), sve do čuvenog pletenog omota za album Sonic Youtha: "Dirty"
"Hug me, I'm Dirty". "Rock music is all about represion... The
music is all about refusing to be repressed".
Alice
Cooper
U eseju "American Prayers", Kim
kroz bledunjave površine brendova "Mickey Mousea, Marilyn Monroe i Coca-Colae"
kreće u ironični pohod i obračun koji se zaustavlja na imenima um"et"nika
Pettibonea, Kelleya (opet) i Ourslera, čiji radovi (po njenom shvatanju) više pripadaju
literarnoj tradiciji Melvillea i Twainea, nego tada (1985) aktuelnog figurativnog
slikarstva. Zanimljivo je i podsećanje na scenu El Eja i The Crampse (originalno
iz NYC), "horror rock" T.S.O.L.-a, 45 Grave, Christian Death i The
Gun Cluba. Slede citati The Adolescentsa i Saccharine Trusta: "we don't
need freedom/freedom is what ruined your brain/with creativity drugs and pain".
Bendova koji su preuzeli motiku u svoje ruke, sa vlastitim izdavačkim kucama,
fanzinima, infrastrukturom i tako se oprostili od '60s i "Mickey Mousea,
Marilyn Monroe i Coca-Colae."
Opisi alternativnih rock klubova i prostora
u NYC kao što su (bili) "The Kitchen ili Fashion Moda" osim slike enterijera,
pomalo elitistički nastrojeno zahvataju "non-art-world" publiku. Za
koju se hladno konstatuje da rado posećuju "chic" mesta i da je
jedino što znaju to da bi trebalo tamo da budu.
Kim se kreće u širokom dijapazonu i luku
tema i ličnosti, od Elvisa, Cohrana, Janis, Hendrixa i Neil Younga pa do James
Chancea, Rhys Chatama, Glenna Brance i Keith Levenea. Preko Warhola koji je to
sve na neki način povezao, ujedno i omogućio produkcijom prvog album najvećih
od svih: Velveta. "To dominate by submission". Sve naravno posmatrano
kroz prizmu seksualnosti, novca, publiciteta i željom za "dominacijom".
Body/Head
Kad na početku intervjua sa Mike Kelleyom, Kelley
pominje magazin "Interview", Kim uz osmeh odgovara: "Well, I
hope you're getting paid well". Tu postaje jasno da se od same umetnosti i
popa ne može živeti tek tako. I ceo razgovor protiče u podtekstu, za insajdere
verovatno provokantno i u domenu tračeva. Spominju se uzgred rečeno Caren
Karpenter, Chuck D, Lydia Lynch, "How many Goos would you like?"... Sve dok partnerka ne prekida sa:
"... Do you think that's enough interview?".
I lepo je nekako pored sve teorije
umetnosti i teorija ženskog/muškog tela, saznati da bubnjar Steve Shelley vozi kombi
polako, a bivši muž na isti način kao što muči svoju gitaru (vozi).
Kraj je rezervisan za kafenisanje sa slikarkom,
muzičarkom, novinarkom (Spex) i teo(rio)loškinjom Juttaom Koetther: "saloon-ish
style".
Kim
Gordon/Jutta Koether
Sve je to lepo uobličio, editor, profesor
Branden W. Joseph, autor odlične biografije: "Beyond the Dream Syndicate:
Tony Conrad and the Arts after Cage" (2008).
Ko voli "a guitar out of tune",
voleće i ovu knjigu.
2 comments:
https://www.youtube.com/watch?v=SvCjtlJlJ68
Što kažu, "out of tune".
Post a Comment