Will
Gompertz - 150 godina moderene umetnosti, na prvi
pogled
ili
What Are You Looking At?: 150 Years of Modern Art in the Blink of an Eye
ili
Was gibt's
zu sehen?: 150 Jahre moderne Kunst auf einen Blick
Dumont (2012/2013)
"Belo na
belo"(1918)/"Crni kvadrat"(1915) - Malewitsch
"Wreckers
of Civilisation". "Čisto slikarstvo" (po Picassu) posmatrač procenjuje na osnovu
kvaliteta "boja, linija i forme", a ne po iluzionističkoj varci. Alkoholizirani
Pollock je na svojim platnima pokušao da prikaže "univerzalnu
istinu". Rodčenko je
"priveo slikarstvo logičkom kraju". "Sve je gotovo. Svaka površina
je jedna površina i nema potrebe da se više drugačije predstavlja". I tako
(sve) dalje i dalje...
Najnovija generacija britanskih
umetnika, odrasla je uz izjavu nekadašnje premijerke Margaret Tatcher: "Nešto
što se zove društvena zajednica - ne postoji". Svako mora da se brine sam
o sebi. 1988. godine, posle zajedničke izložbe "Freeze", postalo je
jasno da će sudbinu vezanu za novac, estetiku, političke stavove... morati da
izraze i preuzmu u ruke direktno kroz njihova dela. Preduzetnički,
individualno. Damien Hirst je možda bio najdirektniji i najuspešniji od svih. Kao
jedan od danas materijalno najbogatijih stvaraoca, promenio je pravila igre,
septembra 2008., zaobišavši galeriste i galerije, direktno iz ateljea (pre)dao
kući Sotheby's u Londonu 200 svojih radova i na aukciji "zaradio" 100
miliona funti. Kako se nekako baš u isto vreme desio krah velike banke Lehman
Brothers, koji je u do tada neviđenu krizu povukao dobar deo finansijske elite,
sumnja se da je ta suma ikad u potpunosti isplaćena. Pored
državnih institucija, većina kupaca potiče naime iz tog miljea. Vest je ostala
zabeležena.
Po Willu Gompertzu, autoru knjige o
poslednjih 150 godina u modernoj umetnosti, to je bio kraj jednog doba
kapitalizma, a ujedno i kraj jedne ere o kojoj je napisao delo. Kako su
neposredno, sve do 1989, tvorci postmoderne revidirali sve dotadašnje tokove i
izrazili razočaranost utopijskim idealima i društvenim promenama koje su
inicirali njihovi prethodnici u struci, nauci i tehnici, tako su njihovi
naslednici sveli svoje stvaralaštvo na stepen u kome je "nesigurnost
jedino što je sigurno".
Ipak, i za jednima i za drugima ostaju mnoga
svedočanstva koja će da traju kao vaza iz dinastije Han koju Ai Weiwei ispušta
iz ruku. Krenuvši od ranijih epoha i stilova: pra-impresionizma (1820-1870), pa
sve do konzumske groznice pop-arta (1956-1970), velikih gestikulacija apstraktnog
ekspresionizma (1943-1970). minimal arta (1960-1975), krize identiteta postmoderne
(1970-1989), igre misli konceptualne umetnosti (1952-do danas), svet se
zaustavio u ogoljenim težnjama za slavom i/ili bogatstvom današnjih dana.
The Beatles
Najveći deo opisanih dela nalazi se u
galerijama Pompidou, Guggenheim, MoMA
(NY), Metropolitan Museum of Art (NY)
i Tate (Lo). To je okruženje
u kome se nekadašnji medijski direktor ove poslednje navedene ustanove najbolje
snalazi i čijoj se potencijalnoj publici obraća.
U priči koja opisuje i obilazi istoriju moderne
i postmoderne umetnosti, pokušava da se objasni šta sve umetnost može da bude i
zašto je to baš tako. Kompozicija kreće od "Fontaine" (1917), "Ready-made"
remek-dela Marcela
Duchampa koje je poznato samo po "replikama", fotografiji i nije
sačuvano u "originalnoj" verziji. Lažno potpisani pisoar, kupljen u
prodavnici vodoinstalaterskog materija, predstavljao je oproštaj i poslednji
pozdrav objektu nastalom veštim potezima umetnika. Prelaz objekta u ideju. Uz Duchampa, po Gompertzu,
rame uz rame po važnosti za tok istorije, stoje: Gustave Courbet, Claude Monet,
Pablo Picasso, Frida Kahlo, Paul Cezanne i Andy Warhol.
Pored "Fontaine",
čitavih opusa i pokreta, izdvajaju se dva (tri) ključna momenta u poslednjih
vek i po'. Cezanne, po Davidu Hockneyu, prvi umetnik koji je za slikanje
koristio oba oka, prvi je počeo da slika u više dimenzija: "Mrtva priroda
sa jabukama i breskvama" (1905) i pejzaž "Mont Saint-Victoire"
(1887).
Sledi čuveni "Crni
kvadrat" (1915) Kasimira Malewitscha ruskog i sovjetskog genija supermatizma
i konstruktivizma. Potreba za razmišljanjem se ukida.
"Crni kvadrat" je crni kvadrat.
Malewitsch
Poslednji, jako upečatljiv momenat/susret, je
(momenat) kad mladi i anonimni Robert Rauschenberg kuca na vrata ateljea tada
svetski poznatog Willema de Kooninga i moli ga, sav u strahu, moli ga da mu
pokloni jedan svoj crtež koji bi on izbrisao gumicom: "Erased de Kooning
Drawing" (1953). Svrha te "vežbe" nije bio dadaistički akt uništavanja,
nego pronalaženje puta i načina na koji bi nešto tako uvrstio u svoju seriju
"belih crteža". Čin, preteču minimalizma i performanca, uvećao je sam
de Kooning, "poklonivši" jedan od svojih najdražih crteža, nacrtan
olovkom i ugljem. Ugalj se naročito teško otklanja sa papira.
Pikaso je izjavio da su
mu četiri godine bile potrebne da nauči da slika kao Raphael, ali čitav život
da nauči da slika kao dete. Veliki drugar i gospodin, branio je od umetničke okoline,
golu nevinost slika bivšeg "carinika" - Henri Rousseaua, koga su
usled "nesavršenosti" stila i tehnike, ismejavale kolege. Sud vremena,
kritičara i tržišta, doneo je odluku da su dela samoukog hobi umetnika,
svojevremeno bez kontakata i boemskog staža, vrhunci naivne umetnosti i
postimpresionizma.
Roxy Music
Knjiga je odlična za
podsećanje, kao podsetnik; za uvod, loženje i sportski pregled najvažnijih
momenata; za podsticanje na razmišljanje i za ne razmišljanje; razbibrigu. Pamćenje
razlike između Maneta i Moneta, Edouarda (1832-1883) i Claudea (1840-1926). Zapravo
i nije tako velika razdaljina između plakata Jeffa Koonsa i Ciccioline "Made in Heaven" (1989) i Gustave Courbetove "L'Origine
du monde" (1866), Banksyjeve
"Sweeping It Under the Carpet" (2006) i Matisseove "Životne radosti" (1905/1906). Na
trenutak zaustavljeno vreme, a zatim ubrzano pušteno da još brže i dalje teče.
Praznik za čula.
Zašto se u knjizi našlo mesto za braću Chapmen i Marcusa
Harveya, a ne za COUM Transmissions, Gerharda Richtera, Toulouse-Lautreca i Bečki
akcionizam, verovatno nije pitanje ukusa i nepoznavanja, nego poslovni i
marketinški potez autora ovog bestselera.
Februar, 2014
No comments:
Post a Comment