Koliko je dovoljno? - Robert & Edward
Skidelsky
ili
How much is enough? The Love of Money and the Case for the Good Life
ili
Wie viel ist genug? Vom Wachstumswahn zu einer
Ökonomie des guten Lebens
Kunstman/Penguin Group(2012/2013)
"Jer šta znači ogorčena
težnja za napredkom, koji isparava u istom trenutku kad neko počinje da
veruje da ga je dostigao" - Papa
Pavle VI, Octogesima Adveniens
Dovoljno za dobar život? "Zdravlje,
poštovanje, sigurnost, međusobni odnosi ispunjeni ljubavlju i poverenjem, opšteprihvaćene
norme koje bi trebalo da predstavljaju jedan dobar i ispunjen ljudski život."
I nesreća koja se manifestuje u njihovom nedostatku.
Nezavisno od (geografskog)
prostora i (istorijskog) vremena, prokleti, živimo u šovinističkom "sudaru
kultura" koji se u ovom momentu, jedino kroz tržišna pravila i varljivu snagu
međunarodnih ugovora ublažava i obuzdava.
Knjiga profesora
ekonomskih nauka Roberta Skidelskyog i njegovog sina, Edwarda, profesora
filozofije, pokušava da teorijski i praktično sagleda neke od aspekata svakodnevnih
patnji i dilema koje muče građane razvijenih društvenih zajednica zapada. Ujedno
kritikuje nezasitost, nemogućnost individue da sagleda stvarnost i kaže: "sad
je dosta" ili "ovo mi je dovoljno".
Kritike kapitalizma i socijalizma,
jednog od najvećih ekonomskih umova prošlog veka, Johna Meynarda Keynesa veže
se za pogrešne procene budućnosti "naše unučadi"."Faustovska"
sudbina, koja je Hrišćane i ostale vernike, u vidu "kreativnosti", odvojila
od kultura predaka i naterala Karla Marxa da promaši datum i godinu još jedne
apokalipse koja nam predstoji. Oslobađajuce ludilo koje dostiže vrhunac u
"seksu, drogama, muzici, misticizmu, antiratnim nemirima i revolucionarnoj
romantici" na trenutak, delovalo je kao momenat odluke. "Jednodimenzionalni
čovek", Herberta Marcusea, lektira studentskih protesta sa obe strane železne
zavese, propagirala je "represivnu toleranciju". "Konzum,
reklame, masovna kultura i ideologija" konačno je porazila "jednodimenzionalnog
čoveka". Dobila je najboljeg saveznika u vidu tehnološkog terora. "Tiraniji
razmnožavanja" suprostavlja se jedino preverzija.
Od kraha 1960e, ne da se
nismo nikad oporavili. Najbolji sinovi 1960ih nam danas kroje kapu pod kapom
nebeskom.
Glenn
Jones - Of Its own Kind
Aristotel se bavio "neophodnostima"
kao što su "obradiva zemlja, robovi za zemljoradnju, krov nad glavom, odeća,
nameštaj". Sokrat je sa svojim sledbenicima stvari posmatrao i doživljavao
asketski. Ipak, ni jedan od njih dvojice nije uspeo da prodre u suštinu nesrazmerne
razmene stvarnih vrednosti, razloge zbog kojih se ciljevi pretvaraju u sredstva
i sredstva u ciljeve.
U dvanaestom veku Gratian
konstatuje da nikad nećemo biti zadovoljni i da nema kraja našoj pohlepi. Indijske
Dharmasutre postavljaju jasna pravila Dharmu (zakon), Arthu (blagostanje) i
Kamau (žudnju) koje podelom na kaste uspostavljaju novu socijalnu realnost, igraju
civilizacijsku i normativnu ulogu do današnjih dana. Nasuprot njih, ali i zapadnoevropskih
tendencija ka impulsima uzdržanosti, u Kini se novac i zlato slave bez imalo
stida. Knofučijanski ideali kaligrafski, pesnički i muzički obrazovanog službenika
na kojima je carstvo baziralo svoju dominaciju, doživeo je kolaps u poslednjih
godinama Qing dinastije.
Nagli demografski porast,
doveo je, kako tamo, tako i ovamo i onamo, do potpunog poraza "dobrog života",
tako da je svet, sve manji i manji, malo po malo, zajednički krenuo u potragu
za njim ("dobrim zivotom").
Pojmom i definicijom sreće, bave se, do
današnjih dana, svi. I to podjednako neuspešno. Moderne tendencije svode ih na
statistički nivo, potrošačku korpu i metriku, po kojima recimo Luksemburg i
Norveška imaju najpovoljniji odnos bruto proizvoda i indeksa sreće stanovništva.
Dok se recimo Bugari, Srbi, Moldavci i Bolivijanci guraju pri samom dnu.
Vrteška se okreće oko moralnih i prirodnih
granica ekonomskog rasta. Briga zbog zagađenja čovekove okoline usled
neobuzdanog ekonomskog razvoja raste. Predlozi za obuzdavanjem uništavanja planete,
kreću se u raznim pravcima. Neki poput kvota za ograničavanje emisija CO2, čijim
bi se finansiranjem ujedno mogao uvesti minimalni dohodak, od oko 1500 Eura
mesečno po glavi stanovnika Evropske zajednice, još su daleko od realnosti i
podrške. Zauzvrat, ekonomski nerazvijeni delovi planete bi mogli ubrzano da
koriste svoje industrijske i prirodne resorse za razvoj i zapošljavanje gladnog
stanovništva. "Volja za moć. Pokušaj
preocene svih vrednosti".
Roosevelt
| Live at Electronic Beats Festival Prague
Zanimljivo je da su antisemita Ludwig
Klages i bivši nacista Heidegger, neoficijalni začetnici modernog pokreta
Zelenih.
I dok se bitka za harmoniju s prirodom i bolju
društvenu stvarnost sa ulica preselila u parlamente i naučne institucije, čini
se da pritisak na privrede razvijenih zemalja rapidno raste sa svih strana i
iznutra. Iako neki delovi kontinenata, kao što je recimo Aljaska, usled klime i
prirodnih resorsa, uvode kraća i fleksibilnija radna vremena, uz garantovanu
nadoknadu, socijalne razlike između bogatih i (za)ostataka društva na primeru
Britanije, rastu rapidno do grotesknih razmera. Indirektni i nelinearni sistemi
oporezivanja luksuznih dobara, alkohola i duvana ne donose dovoljno novca u
kase namenjene za zdravstvo i obrazovanje. Naročito su pogođeni radnici u sve
brojnijem uslužnom sektoru.
Internacionalna trgovina iz nekad
komplenetarnog prelazi u agresivni kompetitivni oblik. Realni dohoci ne dostižu
ni izbliza nivo kojim bi pokrili smanjene cene finalnih proizvoda iz fabrika
preseljenih u Aziju. Dok se neki nadaju da je digitalna tehnologija instrument
koji je kapitalizam nehotice stvorio za samouništavanje, religija iz pragmatičnih
razloga brani pravo individue na privatnost i imovinu. Zbrka raste i prosečan čovek
se sve manje u njoj snalazi.
Container
- Dripping
Sve(t) je ipak i dalje u rukama staloženih
knjigovođa. Rat u računovodstvu.
Februar, 2014
No comments:
Post a Comment