Žeton za najdraži vurlicer - Sanjin Štrbac
Razgovori sa rok kritičarima
i teoretičarima pop kulture o popularnoj muzici i kritici
Bina
- Banja Luka(2013)
"I'll be your
mirror/Reflect what you are, in case you don't know/.../'Cause I see you/I'll
be your mirror " - Velvet Underground
"Nemoj
da zezaš, šta su radili u Užicu?" - Aleksandar D. Kostic
Intervjui Sanjina Štrbca
sa najistrajnijim glasovima i perima srpskog/beogradskog pop novinarstva
otvaraju novo poglavlje u preispitivanju ličnih i kolektivnih sećanja na: prošlost,
sadašnji trenutak i neizvesnu budućnost. Na jednom mestu prof. Aleksandar
Janković kaže: "Vreme se promenilo. Sve se
promenilo i zato pop kultura vapi za ponovnim promišljanjem." Eh, bunt,
oh subverzija, uf... Pitaćete se da li je ovo tekst o One direction ili o ovoj
izuzetnoj knjizi?
"Znači stari majstori". Potreba
za ovakvom knjigom na domaćem i danas neverovatno skučenom i probirljivom prostoru
odavno postoji. Ne samo zbog potrebe za širenjem, i ne samo da bi je čitali oni
stariji koji imena koja autor intervjiše (pre)poznaju iz Džuboksa, Ritma, sa
Studija B i radija B92, nego i ovi mladi koji su za pojmove: Ramones i Motörhead
saznali gledajući preslikane motive na majicama pevaljki iz dnevne štampe.
Već nakon prvih razgovora, postaje jasnije
zašto je kod nas, ali i u svetu nastao (veliki) problem prezentovanja i
popularizacije kako starog, proverenog, tako i najsavremenijeg popa novim
generacijama. Nisu krivi samo moderni mediji i rapidni pad prihoda industrije.
Likovi koji pišu o muzici imaju veliki problem da svoju intimu i ljubav podele
sa drugima na adekvatan način. Svoju privatnost zadržavaju samo za sebe i u
okvirima najužih zajednica. Pop je to "Ogolelo mesto", kako je nekad
pevala Borghesia.
Štrbcu polazi za rukom da tako često i (ne)opravdano
podeljena mišljenja i odvojene, elitne krugove ljudi u jednoj knjizi, ne samo
spoji na jednoj literarnoj lokaciji, nego i da ih na neki način "otvori",
učini pristupačnijim. Da im svojim često
kratkim, ali promišljenim pitanjima prinese ogledalo. Da se sami zapitaju: ko
sam ja, odakle meni sva ta muzika i sve to što znam? Da bi se u jednom trenutku
i sam "otvorio" naklonom pred možda najvećim imenom od svih njih, a
potom i svih nas koji čitamo: Žikicom Simićem. Ovde već moram da budem ličan.
Gram Parsons
Čoveku zbog čijeg teksta
o Gramu Parsonsu sam dugo vremena, možda deset i manje-više godina, obožavao
"grievious angela", a da nisam čuo ni jednu njegovu notu, glas. Nije
se moglo, nije se mogao nabaviti ili presnimiti album. Potičem iz radničke
porodice, London mi je onda, za razliku od danas, materijalno, bio veoma daleko.
Pa bio sam i isuviše mlad da me roditelji na to
putovanje puste samog. Ali putovanja na koja su moju generaciju iz 70 i neke
vodili takvi izlivi znanja, ljubavi i odmerenosti, ostaće zauvek zabeležena u
sećanju. Osećanja koja mnogi od nas kod ovih mlađih pokolenja ne primećuju.
Iskreno rečno, to "nešto" postoji
i danas, samo na drugi način. Iako ih Noel i Liam preziru, One direction -
bojbend trenutka i najpopularniji bojbend današnjice. Taj čin zajedništva o kojem
je pisao Lester Bangs i mnogi posle njega, oni (One direction) na neki način
projektuju iz nekog boljeg, bezopasnijeg i bezazlenijeg doba u ovo naše vreme.
Prisustvovao sam njihovom koncertu sa
starijom ćerkom i 17.000 tinejdžerki koje su vriskom i aplauzima producirale buku
i ovacije veće i gore od onih koje su doživeli Beatlesi dok su izvodili "In
My Life" na Shea stadionu u New Yorku 1965. Ili koju i dan danas generišu Angus
Young i ekipa iz AC/DC na svojim koncertima. I dok sam prevrtao očima i
zabrinuto razmenjivao poglede sa nekolicinom prisutnih roditelja, moram
priznati da nisam mogao ostati ravnodušan kad je pet golobradih majmunčica za
koje su N'Sync, Backstreet Boys i NKOTB po scenskom nastupu, plesu i glasovnim
mogućnostima primadone, izvodilo obrade Blondieja "One way or another"
ili "Teenage Kicks" - Peelovu omiljenu - Undertonesa. Nešto ipak u
tom krvavom šoubiznisu fercera. Stari hipici i matori punkeri u novim ulogama
promotera i menadžera.
One direction
U tom smislu i čudi i stoji konstatacija
prof. Nikole Dedica da je profil kritičara Greila Marcusa skoro nemoguće
proizvesti na našim prostorima. Ne samo zbog te religiozne vezanosti starih,
ali i novih bardova za delta bluz, Waitsa, Stonese, nego i zbog povremenog nedostatka
volje ili sluha kad su neki najnoviji, uvozni, pa čak i domaći fenomeni u
pitanju. Voleli ga ili ne: Ekrem Jevrić Gospoda je verovatno jedan od retkih
primera u svetu da jedan istinski autsajder muzičar komercijalno uspe. Pa makar
to bilo samo na lokalnom nivou. Senzacija na nivou da recimo "performer"
(a ne autor) Daniel Johnston ili pokojni Wesley Willis nešto slično dostignu
ili su dostigli u npr. Kaliforniji.
Domaća misteriozna železnica i dalje čeka svoj
trenutak i svoje Greilove, Palmere, Meltzere, iako postoje već brojni argumenti
da ona zaista postoji. Počevsi od "zlatnog kolosijeka" i "s
Berkovića preko Knina", pa do "lajkovačkom prugom, ide
Mile, ide Mile"...
Miroslav,Cune
i Tozovac- Ide Mile Lajkovačkom Prugom
Znanja i erudicije, ne nedostaje toliko koliko
publike i subverzije. Tako da je u ovom trenutku jedini način kako doći do njih,
koliko to nenormalno i otrcano zvučalo, krađa i neprincipijelne koalicije. Zanimljivo
je kako će situacija sada da izgleda sa javnim prelaskom Grand produkcije sa
Pinka u ruke američkih konzorcijuma.
Posle ovog nadri greilovskog i "paul-morleyevskog"
udaljavanja od teme - izuzetne muzicke ispovesti - i nema i ima smisla
izdvajati neke momente. Iako se moć čitanja internet stranice kod korisnika
usluga u proseku zadržava na oko dve minute, a ovaj tekst već poprima gigant(oman)ske
dimenzije.
Jason Derulo
Za one koji su pokušavali da pišu o muzici,
izuzetno su zanimljive konstatacije i zapažanja kritičara zaista specifičnog i
prefinjenog stila (kod nas): Momčila Rajina. U tekstovima se skoro potpuno stavljao
u funkciju teme, zaboravljao svoj ego dok piše i kao urednik dopuštao je samo
jakim ličnostima da ubacuju u recenzije i sebe, naravno, ako bi prepoznao
istinu. (Zapravo sve ono što ja lično ne radim dok pišem; o samopouzdanju da ne pričam. )
Svu raznolikost ukusa i izraza osećate i
degustirate celim tokom knjige, a da se kako to kaže prof. Nebojša Pajkić
"uopšte ne osećate ugroženo". Što opet i nekad nije slučaj kad čitate
njihove tekstove i slušate emisije koje vode.
Da se ipak vratimo na ove dve (i po')
minute. Recimo izjavama jednog od najtvrđih i najagilnijih sagovornika: "One
koje sam slušao, doveo sam da sviraju u Beogradu" - Aleksandar Delibašić. I
najsofisticiranih: "Kad je Tiger Woods raspoložen, golf je uzbudljiv
koliko i rok muzika" - Igor Mitić.
The Band
Najprizemljenijih i najrealnijih: "Svršena
prošlost. Jedino tako može biti sačuvan. Amin" - Igor Čoko.
I neka
ne zamere svi ostali koje nisam citirao. Zaslužili su.
Zaista.
Kritika ako želi da
opstane, mora, čak i ako joj je pun "organ" svega i nema taj volumen pluća - mora
da nervira, da provocira, da bocka, a do ostalih informacija klinci ionako vrlo
brzo i lako dolaze na internetu. O dinosaurusima je nedavno
dobro elaborirao Štulić u intervjuu za Avaz.
Intrigantna, skoro pa
savršena knjiga o manama.
Februar, 2014
No comments:
Post a Comment