Tuesday, October 03, 2023

Obaveštajci bez države/Izraelski tajni agenti i rođenje Mossada – Matti Friedman

Spies of No Country' Review: The Dawn of Mossad - WSJ

Obaveštajci bez države/Izraelski tajni agenti i rođenje Mossada – Matti Friedman

Spies of no Country/Israel s Secret Agents at the Birth of The Mossad – Matti Friedman

Algonquin Books of Chappel Hill - 2019

 

Jedno od pitanja u kibucu Hagane, privremene podzemne organizacije Jevreja pre osnivanja države Izrael, u tzv. "Arapskoj sekciji" jedinice Palamach, ako se ne varam, bilo je: šta da učine kada neki Arapin tuče Jevrejina na ulici? Odgovor bio je: pridružite im se.

U "Arapskoj sekciji" nalazili su se uglavnom Jevreji proterani iz Sirije, Lebanona, Iraka i Jordana. Zahvaljujući poznavanju arapskog jezika, dijalekata i običaja, birani su za najrizičnije akcije koje su sledile posle i u vreme povlačenja britanskih trupa iz Palestine 1948 godine. Knjiga "Obaveštajci bez države" bavi se sudbinama četvrorice istaknutih likova koji su doprineli borbi jevrejskog naroda za opstanak. Gamliel Cohen (kodno ime Jusuf), Isaac Shoshan (u knjizi intervuisana osoba, kodno ime Abdul Karim), Havakuk Cohen (Ibrahim) i rano preminuli Yakuba Cohen (Jamil) zahvaljujući svojoj fizionomiji, hrabrosti i znanju doprineli su pobedama na užarenom tlu ovog i dalje užarenog bliskoistočnog terena.

Prva trojica uspeli su da dosegnu duboku starost i svedoče o tome kako se voli svoj narod i gradi država u prelepoj pustinji punoj opasnosti i verske netrepeljivosti. Autor Matti Friedman opisuje rad obaveštajaca koji je i pravilo i koji se odvija van pravila "normalnog" života. U suštini, ulazak u karakter i ličnost znaju da budu tako duboki i temeljni, da se deviza „budi kao Arapin“ graniči sa ludošću. Obaveštajci usvajaju običaje suprotne strane, svesni opasnosti koja vreba, žene osobe iz protivničkog lagera, sve u nastojanju što bolje da se zamaskiraju i utope u sredinu u kojoj operišu i rade.

Dok prvi deo knjige predstavlja uvod i esej o situaciji u kojoj su se nalazili Palestinci i Jevreji na istorijskoj prekretnici za oba suprostavljena naroda. Zemlje je premalo i podjednako je važna i sveta i za njih i za hrišćane koji tamo žive. Ogroman priliv jevrejskih izbeglica iz Evrope dodatno komplikuje situaciju. Podršku muftije Jerusalimskog trupama fašističke Nemačke za vreme Drugog svetskog rata, Jevreji stalno imaju na umu. Situacija je više nego loša i komplikovana.  

Druga polovina knjige posvećena je akcijama ovog četverca u Bejrutu. Jedan dolazi u posed malog kioska u kome deci prodaje slatkiše i gumice i školski privod, dok u slobodno vreme, šalje preko radio stanice najnovije podatke o političkoj, vojnoj i ekonomskoj situaciji. Sledi detaljan opis dizanja u vazduh broda koji je od nacista otkupio jedan od lokalnih moćnika.

Pitanje građenje identiteta, kako državnog, tako i ličnog i više identiteta potrebnih za opstajanje u neprijateljski rasploženoj sredini jedna je od niti koja se provlači kroz celu knjigu. Današnja deca Mizrahija, „arapskih Jevreja“ ne znaju tako dobro arapski jezik pa ne mogu da ulaze u visoke rizike kao njihovi preci. Ali pogled na današnje muzičke top liste Izraela svedoči da su oni i delimično propagatori i nosioci čak i arapske kulture u sredini u kojoj odrastaju.

Mešaju se evropski i orijentalni tonovi u toj sredini i koliko da god konkurišu jedni drugima, međusobno se upotpunjavaju i obogaćuju jedni druge. Rizik s kojim „mista arvim“ operišu dok još nije jasno koja strana će da odnese prevagu u bliskoistočnom sukobu ogroman je i nemerljiv, a verovatno i povezan s netrepeljivošću koju je jevrejski narod osetio i doživeo u sredinama iz kojih je izbegao i iz koje delimično potiče. Jednostavno prinuđeni su da tako razmišljaju i funkcionišu.

Skromnost i želja da se ostavi nešto i za generacije koje slede, bez lažnog patriotizma i ličnog egoizma svedočanstvo su iskrene želje, pa i duboke vere. Ne sumnjam da i drugi narodi dele slične doživljaje i priče. Premalo znamo o svetu koji nas okružuje. A ne sumnjam da smo i danas svakodnevno u kontaktu s ljudima koji materijalno naspram ideala slobode, pravde i jednakosti pretpostavljaju.   

Znanje je moć?   



No comments: