Let's
Talk About Love: A Journey to the End of Taste - Carl Wilson
Bloomsbury/33 1/3 Sound (2007/2013)
"...I give you
love without the pain..." - "Make You Happy" sa albuma "Falling
Into You" (1996)
Knjiga o masovnom i individualnom (ne)ukusu,
vrti se oko karijere i albuma "Let's Talk About Love" megapopularne
frankokanadske pevačice Celine Dion. Iako, naizgled zicer i iako, autor ne deli
svoje lične simpatije prema njenom opusu, kao recimo cenjeni britanski sociolog
i kritičar pop kulture Simon Frith, ne libi se truda, dubljih i detaljnih analiza,
koje bi eventualno promenile nečije mišljenje. Za nestrpljive, vredi započeti
sa zaključkom: "...Celine Dion remains securely uncool. And that gives me
the heart to go on."
"My Heart Will Go On". Pesma je
2005. godine proglašena trećom na listi najnepodnošljivijih svih vremena
(Maxim). BBC i Q su bili još nemilosrdniji. Urednik Village Voicea, Robert
Christgau, opisao je njen uspeh kao "proces koji mora da se izdrži."
Kritičar Rolling Stonea, Rob Sheffield, za njene glasovne akrobacije tvrdi da
je to "just furniture polish". Ipak. Na osnovu univerzalnih principa
demokratije, "50,000,000 Celine Fans Can't Be
Wrong"? Ali. Čak je i pokojni Elliott Smith posle nastupa na dodeli
Oskara na kome je delio binu sa divom, priznao da se lepo i korektno ponela
prema njemu: "She was really sweet." I tako doveo u pitanje ionako
poljuljan renome u svetu "indija", nakon prelaska sa "Kill Rock
Stars" na "Dreamworks".
The
Magnetic Fields - "The Book of Love"
Wilson tvrdi da se ne seća da je ikada
upoznao nekoga ko voli C.D. A odrastao je u istoj sredini kao i ona: Montrealu.
I kreće nedvojbeno sa samoispitivanjem: "Ako su kritičari 70ih tako pogrešili
u pogledu diska... zašto muzika mora da ostari, da bi dobila fer tretman? "
Deena Weinstein je na tu temu napisala čitav esej: "Rock Critics Need Bad
Music". Zašto takav stav i mržnja prema nekome ko je (u vreme pisanja
knjige) prodao 175 miliona albuma (bez OST Titanic) i čija se verna publika
prostire od "Idahoa do Iraka"? Pevala za papu?
Francuski identitet?
"Nikad niste čuli C.D. na Francuskom, teško je poverovati da je u pitanju
ista osobi." Milioni za žrtve harikejna "Katarina" u New
Orleansu. Jednostavno, njena karijera je besprekorno medijski pokrivena i vođena.
Septično čista.
Céline Dion - Pour que tu m'aimes encore
Možda bi njeni "izgubljeni" snimci
koje je radila sa producentom Phillom Spectorom promenili nečije mišljenje? Ona sama. Ne želi da bude nametljiva: "Do you think I want to
disturb them when they make love? I want to be part of it. I don't want to
interrupt... I'm doing my job, my song, and if you wanto to hear this song and
not that song, I have nothing to do with it." Ne vredi. Ne pomaže.
Da je zavolim.
Rusko-američki umetnik Vitaly Komar kaže:
"art world is not a democratic society, but totalitarian one...
Individuals who create laws and criteria are also its main decision-makers."
Kritičari tu očigledno imaju manje nego polovičan uspeh. U slučaju C.D.
verovatno su i kontraproduktivni. WTF kritičari? Tastemakeri?
Celine
Dion & Andrea Bocelli - The Prayer
Sociolog Pierre Bourdieu kaže da se ukus
uvek zanima - u stvari, polu-zanima - i ta zanimanja su socijalna. Ukus znači da se razlikujemo od ostalih. I konačni
proizvod te razlike je klasna struktura. U ekonomsko-obrazovnom smislu, muzika
C.D. verovatno ruši neke klasne razlike, iako je procenat njenih fanova statistički
znatno niži u grupi sa višim godišnjim zaradama.
Čak i u poređenju s punkom,
metalom, pa i U2 i RATM, albumi C.D. su "statični, komformistički,
antisubverzivni", što je činjenica koja već pomalo golica maštu. Ali i to. Ne vredi. Ne pomaže.
Céline
Dion - River Deep, Mountain High
Da je zavolim.
"Let's Talk About Love" je, (autor
citira Magnetic Fields): "long and boring/and written very long ago/It's
full of flowers and heart-shaped boxes/and things we're all to young to know."
Možda će u budućnosti u pomoć da priskoče
Rick Rubin ili Jack White? Kako stvari sada stoje, jedini razlog zbog koga bi
eventualno mogli da zavolite C.D. je taj da se " ne sećate da ste ikada
upoznali nekoga ko (to) voli".
Chris
Knox
Mart, 2014
No comments:
Post a Comment