33
1/3 Bloomsbury (2014)
"I
used to wonder / what makes this song ambient, / as i fell asleap" -
iNuchalHead
Očekivanja su (bila) prevelika. Mnogo pitanja,
misterije i fame, oko lika i dela Richarda D. Jamesa i dalje je u opticaju. Weidenbaum
ide okolo, bavi se faktografijama likova iz vlastitog vidokruga, pa naglo
skrati put. I kaže nam nešto što već znamo. Možda bi Davidu Toopu, Brianu Enou
ili Kodwou Eshunu pošlo za rukom da danas već, legendarnom, dvostrukom albumu,
podare još koji paralelni život.
Neke albume volim jako.
Ali nisam u stanju da ih preslušam od početka do kraja. Zbog dužine? Težine? Nepodnošljive
lakoće? Prezauzetosti? Neshvaćanja? Pospanosti? Rasejanosti? Poslednji u nizu, aktuelni je album Swansa: "To Be Kind". "Selected Ambient Works
Volume II", Richarda D. Jamesa aka Aphexa Twina, spada u tu grupu.
I kad poželim da preslušam tog "Andrej
Rubljova" elektronske muzike u kontinuitetu, uvek nešto iskrsne, prekine me. Zazvoni
telefon. Kad menjam disk, moram u WC, da pijem vode, operem zube. mp3 plejeri i
slušalice su ionako ubice svake namere i svake koncentracije. Pogled i misli odlutaju
"podrazumevajuće". Z-vuci više putuju iz mozga u uši, nego obrnuto.
Marc Weidenbaum, kaže da je SAWV II
remekdelo digitalnog doba, ere bezbrojnih sinhronizovanih nanosekundarnih
metronoma. "may be timeless music, but is still very much a product of its
time." I tu njegova mašta počinje da štuca. Posvećuje se "gadfaderu"
,Brianu Enou, posuđenim mislima i "Zaobilaznim strategijama": "Repetition
is a form of change." Priča se više o vremenskom periodu nastanka albuma.
S opravdanjem: "celebrate its timelessness." Nego o samom albumu.
Richard D. James, "fabled tinkerer and
jokester", opisuje Cornwall njegove mladosti: "It's... a lot of
witches and sort of magic, black magic and stuff like that... no clubs or
anything, so we had to make out own clubs, make our own music."
SAWV II je i Cornwall i "bek:graund"
muzika samog sebe. Možda je baš zbog toga zvuk tako brdovit, talasasto valovit
i nepristupačan: "so minimal as to be barely conscious." Rob Young kaže
da su to sve "almost entirely beatless tracks." Neko čuje bitove.
Neko ne. Neko ne čuje ništa. Neko čuje sve.
To je bilo vreme pre mobilne telefonije,
interneta. Marketing? Umesto Aphex Twina, po rečima Paula Morleya, na naslovnoj
strani NMEa, pojavilo se mrtvo lice Kurta Cobaina: "I just remeber him
being very weirdly happy that he was not going to be on the cover, in a twisted
weird way."
AT je Davidu Toopu izjavio da je SAWV II
veoma specifičan album "...because seventy per cent of it is done from
lucid dreaming... I badly wanted to dream tracks...". Po sluhu Karlheinza
Stockhausena AT mora da prestane da koristi "post-African repetitions".
Philip Glass i Gavin Bryars su voleli "lucid dreaming."
Weidenbaum neargumentovano sumnja da AT i
dalje intenzivno objavljuje i snima nove albume. Niko ne zna pod kojim
pseudonimom.
SAWV II je zaslužio bolju knjigu, ali u
nedostatku bolje, i gora je bolja od nikakve.
Maj, 2014
No comments:
Post a Comment