Friday, May 16, 2014

Kriva: kako se danas zarađuje novac na internetu. Itekako - Nicholas Lovell

Nicholas Lovell: Die Kurve, Buch

The Curve, From Freeloaders into Superfans: The Future of Business/Die Kurve: Wie man heute im Internet richtig Geld verdient



Penguin Books/Hanser (2013/2014)







Kad pročitate nekoliko ovakvih knjiga, imate osećaj da su sve iste.  Chris Anderson, Dan Ariely, Nicholas Carr, Tim Harford, Evgeny Morosov, Nassim Nicholas Taleb, Tim Wu. Stopama Marka Twaina, Henry Forda i Harry Pottera.





Linija: Na koricama nemačkog izdanja knjige, kriva je okrenuta pogrešno. A oko nje (krive) i pronalaženja njenog smisla? Sve se vrti.



X-osa bi trebalo da bude skup svih ljudi na zemlji, poređanih po iznosu kojim plaćaju izvesnu robu, uslugu. Y-osa je cena. Površina koju ose i kriva formiraju, predstavlja šansu za zaradom, a sve iznad nje spada u domene magle i marketinga.



Kreće priča o tome koliko neko ceni i koliko je u stanju da ceni nečiji trud.



Džaba: Autor se koristi primerima iz muzičkog biznisa: Nine Inch Nails (Trent Reznor), Lady Gaga, Radiohead. Superfanovi su u stanju na izdvoje enormne sume novca za special editions, koncertne nastupe kod kuće, majice i merchandising i tako nadomeste "gubitke" nastale zbog onih koji do istih sadržaja dolaze "besplatno".



Sličnom logikom i strategijom, služi se i Amazon kada digitalna izdanja literarnih bestselera nudi za bagatelu ili čitava poglavlja čini dostupnim svim korisnicima, na određeno i neodređeno vreme. Google je u tom smislu još ekstremniji.



I sam Lovell kome su "dot com" bum i kriza omogućili da sebi priušti jahtu i lagodan život, a potom sruši ostvarene snove; ideje i iskustva nudi besplatno na svom blogu sa 20.000 poseta mesečno. Honorarno savetuje firme i piše knjige da bi dopunio kućni budžet. 

Hiss Golden Messenger



Džaba/nije džaba: Negde u sredini, čuveni vizionar Henry Ford, koji je gledajući svog mesara došao na ideju kako da efikasno i povoljno proizvede "Ford Model T". Automobil za svačiji džep, koji ste dugo vremena mogli da kupite samo u jednoj boji. Davno je to bilo.



Anti-džaba: S druge strane, imate Starbucks koji vam za relativno visoku cenu omogućava da sami kreirate jednu od više desetina hiljada individualnih kombinacija kafe ili toplih bezalkoholnih užitaka.



Raspored: Internet je otvorio pandorinu kutiju između ekstremistana i mediokristana. Minimalne su šanse da upoznate ili budete najviši ili najmanji čovek na svetu, ili najimućniji. Materijalno, pa i duhovno siromaštvo je armija budućnosti. Distribucija bogatstva je sve više i više - nelinearnija i kvari sve pozitivniju statistiku. Planeta je sve bogatija, dok većina tone.



Imaginacija: Danas je izgleda najveća filozofija kako naterati igrača besplatnih video igrica, kako da izdvoji novac za ukrašavanje svoje virtuelne zen bašte.


Awanto 3



Motivacija: Korice ove knjige, video sam kod raznih ljudi, nepoznatih saputnika, nekoliko puta u metrou i zato sam poželeo da je i ja pročitam. Osim što me je nekoliko puta bacila u pliće razmišljanje i pomogla mi da brže zaspim, ne vidim neku specifičnu korist.



+: Naziv, pa i poglavlja, vrlo su vešto sročeni i odabrani. Istraživalo se i citalo. "Nestašica/prevelika ponuda", "slobodna konkurencija", "tiranija materijalnog", "epigoni", "gafferi", "moć mase" ili DIY.



-: Ako volite bestselere, ima i puno boljih.



=:Svi smo trgovci i kupci - istovremeno. Na internetu i eksplicitno. Just don't do it.



!?: Teško je u sveopštoj vladavini malodušnosti, u sistemu u kome ne postoji ni besplatan vazduh, a ne besplatan ručak, poverovati da jedna kriva rešava bar jedan od globalnih problema koji se rapidno gomilaju, dok negde opet ne pukne ili komšiji ne crkne krava. Opet, i bez ove knjige, verovati se, izgleda, mora.



      

 



Maj, 2014

No comments: