The Curve, From Freeloaders into Superfans:
The Future of Business/Die Kurve: Wie man heute im Internet richtig Geld
verdient
Penguin Books/Hanser (2013/2014)
Kad pročitate nekoliko
ovakvih knjiga, imate osećaj da su sve iste. Chris Anderson, Dan
Ariely, Nicholas Carr, Tim Harford, Evgeny Morosov, Nassim Nicholas Taleb, Tim
Wu. Stopama Marka Twaina, Henry Forda i Harry Pottera.
Linija: Na koricama nemačkog izdanja knjige, kriva je okrenuta pogrešno. A
oko nje (krive) i pronalaženja njenog smisla? Sve se vrti.
X-osa bi trebalo da bude skup svih ljudi na
zemlji, poređanih po iznosu kojim plaćaju izvesnu robu, uslugu. Y-osa je cena.
Površina koju ose i kriva formiraju, predstavlja šansu za zaradom, a sve iznad
nje spada u domene magle i marketinga.
Kreće priča o tome koliko neko ceni i
koliko je u stanju da ceni nečiji trud.
Džaba: Autor se koristi primerima iz muzičkog biznisa: Nine Inch Nails (Trent
Reznor), Lady Gaga, Radiohead. Superfanovi su u stanju na izdvoje enormne sume
novca za special editions, koncertne nastupe kod kuće, majice i merchandising i
tako nadomeste "gubitke" nastale zbog onih koji do istih sadržaja
dolaze "besplatno".
Sličnom logikom i strategijom, služi se i
Amazon kada digitalna izdanja literarnih bestselera nudi za bagatelu ili čitava
poglavlja čini dostupnim svim korisnicima, na određeno i neodređeno vreme.
Google je u tom smislu još ekstremniji.
I sam Lovell kome su "dot com" bum
i kriza omogućili da sebi priušti jahtu i lagodan život, a potom sruši
ostvarene snove; ideje i iskustva nudi besplatno na svom blogu sa 20.000 poseta mesečno. Honorarno
savetuje firme i piše knjige da bi dopunio kućni budžet.
Džaba/nije
džaba: Negde u sredini, čuveni vizionar Henry Ford,
koji je gledajući svog mesara došao na ideju kako da efikasno i povoljno proizvede
"Ford Model T". Automobil za svačiji džep, koji ste dugo vremena mogli
da kupite samo u jednoj boji. Davno je to bilo.
Anti-džaba: S druge strane, imate Starbucks koji vam za relativno visoku cenu
omogućava da sami kreirate jednu od više desetina hiljada individualnih
kombinacija kafe ili toplih bezalkoholnih užitaka.
Raspored: Internet je otvorio pandorinu kutiju između ekstremistana i
mediokristana. Minimalne su šanse da upoznate ili budete najviši ili najmanji čovek
na svetu, ili najimućniji. Materijalno, pa i duhovno siromaštvo je armija budućnosti.
Distribucija bogatstva je sve više i više - nelinearnija i kvari sve
pozitivniju statistiku. Planeta je sve bogatija, dok većina tone.
Imaginacija: Danas je izgleda najveća filozofija kako naterati igrača besplatnih
video igrica, kako da izdvoji novac za ukrašavanje svoje virtuelne zen bašte.
Awanto 3
Motivacija: Korice ove knjige, video sam kod raznih ljudi, nepoznatih
saputnika, nekoliko puta u metrou i zato sam poželeo da je i ja pročitam. Osim što
me je nekoliko puta bacila u pliće razmišljanje i pomogla mi da brže zaspim, ne
vidim neku specifičnu korist.
+: Naziv, pa i poglavlja, vrlo su vešto sročeni i odabrani. Istraživalo
se i citalo. "Nestašica/prevelika ponuda", "slobodna
konkurencija", "tiranija materijalnog", "epigoni",
"gafferi", "moć mase" ili DIY.
-:
Ako volite bestselere, ima i puno boljih.
=:Svi smo trgovci i kupci - istovremeno. Na internetu i eksplicitno. Just
don't do it.
!?: Teško je u sveopštoj vladavini malodušnosti, u sistemu u kome ne
postoji ni besplatan vazduh, a ne besplatan ručak, poverovati da jedna kriva rešava
bar jedan od globalnih problema koji se rapidno gomilaju, dok negde opet ne
pukne ili komšiji ne crkne krava. Opet, i bez ove knjige, verovati se, izgleda,
mora.
Maj, 2014
No comments:
Post a Comment