Wednesday, May 28, 2014

Duhovi mog života: Pisanje o depresiji, hauntologiji i izgubljenim budućnostima - Mark Fisher



Ghosts of my Life: Writing on Depression, Hauntology and Lost Futures



Zero Books (2014)







"Možda je ovde upravo tako, da se može otvoriti prostor za reprodukovanje kolektivnog otpora ovoj neoliberalnoj ekspanziji, beskonačnoj proliferaciji banalnosti i homogenizovanju efekata globalizacije. Ovde, u ovim izgorelim tržnim arkadama, okruženim policijskim stanicama, izgubljenim citadelama konzumerizma, možda neko pronađe istinu, možda se otvore nove teritorije, možda dođe do perforacije kolektivne amnezije" - Laura Oldfield Ford (okupirani London u "Savage Messiah")





Utvarologija (hauntologija), "ontologija biznisa" i "tražišni staljinizam". Povremeno se, uz ovu kolekciju kulturoloških analiza, delo autora bloga "k-punk", produvano kroz prizmu teorije Jacquesa Derridae i depresivna meandriranja savremenim tokovima popularne kulture, možemo, poneki put, počešati iza uveta. Bez ispuštanja knjige iz ruku.

  



Mnogi su, čitajući knjige, izgubili razum, krenuli u avanturu razjebavanja istorije, tuđih i vlastitih sudbina. Rušenja sela, gradova, dinastija i imperija. Literatura o popularnoj kulturi, kao i sama popularna kultura, na svu sreću, ne poseduje razornu moć naspram masa. Stradaju pojedinci, i to retko i mestimično.


W. Basinski



Dizanje i spuštanje ekstremiteta na koncertima, svetlenje ekranima minijaturnih spravica, poluprazni klubovi, u kojima nema više ni duvanskog dima, a i ni komšiluk se ne žali na buku posle 23:00. Jer svi žure da uhvate poslednji prevoz, naspavaju se za posao. Ili, ako je vikend, na neku privatnu zabavu. Sve je to doživljeno i toliko puta sažvakano, da se pogrešno prepisivanje pogrešnih podataka iz pogrešne Wikipedije (recenzije), čačkanje po opcijama Sound Forgea, uz brbljanje u mikrofon i semplove dijaloga iz TV serija, sve u neredu spavaće sobe (teme recenzija), već duže vremena čine najrevolucionarnijim od svih mogućih koraka i opcija.   



Savremena muzika, po rečima Ellen Willis, prve pop kritičarke The New Yorkera, još tokom 70ih, izgubila je svoju subverzivnu i pokretačku moć. (Ako je ikad i imala?) Svela se na rotirajuću modu, kratkotrajne trendove, mladalačko snebivanje i prenemaganje, beg od stvarnosti, veliki, pa zatim sve manji i manji biznis... da bi došla do svog, već desetak godina, najakutnijeg oblika: "utvarologije"/"hauntologije".



The Caretaker


Po Marku Fisheru, autotjunovani Kanye West voli Jamesa Blakea, Petera Savillea. Fisher citira i Dana Barrowa, novinara The Quietusa kada za hitove Jay-Za/Aliciae Keys, Keshae i Flo Ridae tvrdi da je u pitanju tendencija da publici priušti "pay-off", sonični "money-shot", "što pre i što je moguće očiglednije" i banalnije. Jennifer Lopez u "On The Floor" (2011) koristi delić "Lambade" (1989 - Kaoma) u funkciji "zakopanog okidača sećanja". "Hauntologija" koja pesmi posuđuje na kredit "minorni krajičak zamišljene, nostalgične tuge." "Kao da sva žalost dolazi spolja." "Hauntologija" su i Guetta, Calvin Harris i will.i.am. "There's no time here, not any more." "The slow cancellation of the future."



(Ovaj pasus, kao i ostatak, sredinu i početak teksta, možete preskočiti!) "Hauntologiju" kao dekonstruistički pojam Jacquesa Derridae, u svet popa, uveli su novinari NME Jan Penman i Mark Sinker. "Haunt" (utvara) "ne znači biti prisutan. Neophodno je uvesti" "haunting" (koji ne izbija iz glave) "u celu konstrukciju koncepta". Razlika između "no longer" i "not yet" je da ovo prvo ostaje virtuelno, a drugo, da se nešto nije upravo desilo, ali već - je efikasno, tj. deluje u smislu virtuelnog ponašanja. Ili kako sam Derrida razmišlja: "Marks je mrtav. komunizam je mrtav, vrlo mrtav, i uz sve njihove nade, njihov diskurs, njihove teorije, njihove prakse. Kaže da dugo živi kapitalizam, da dugo živi tržište, ovde je zbog preživljavanja ekonomije i političkog liberalizma." Po toj logici, fašizam je produžio život socijalizmu, a socijalizam ovekovečio kapitalizam, a da se zapravo slabo šta osim tempa i načina umiranja, promenilo....


Four Play - Being With You Remix



Najvredniji delovi su naravno o muzici. Fisher pored Derridae koristi i umne i stilsko-lingvističke alatke svojih kolega Simona Reynoldsa (Ballard) i Rob Young (Seebald). Tako uz mnogo mašte i depresivnog poleta, intervjuiše Caretakera/Leylanda Kirbyja ("Sadly, The Future Is No Longer What It Was"). Secira Goldyja, Japan i Trickyja ("I saw a Christian in Christiansands, a devil in Helsinki..."). Joy Division. Burial ("Most of the tunes I like, I never knew what the people who made them looked like."). Little Axe ("hauntology is a political gesture, a sign that the dead will not be silenced.")



U knjizi se pojavljuju i: The Focus Group i Belbury Poly ("nostalgia for modernism"). The Advisory Circle, Philip Jeck, Black To Comm, G.E.S., Position Normal, Mordant Music, John Foxx ("I lost myself in that city more than 20 years ago.")


 Black To Comm



I u intermecima, dotiču se i druge, (lično) manje atraktivne, teme. Rekvijem neoliberalnoj Engleskoj i ostatku sveta iz veoma engleske perspektive i kišne svakodnevnice.



Za kraj još dva kratka pominjanja na teme: Junior Boys ("So This is Goodbye"). "To set yourself a puzzle you won't ever solve" (Lenny iz "Memento".)



Fizika/muzika čvrstog stanja i pre(d)videti. "Overlook: To look over or at from a higher place. To fail to notice or consider; miss,"   





Maj, 2014

No comments: