Ghosts of my Life: Writing on Depression,
Hauntology and Lost Futures
Zero
Books (2014)
"Možda
je ovde upravo tako, da se može otvoriti prostor za reprodukovanje kolektivnog
otpora ovoj neoliberalnoj ekspanziji, beskonačnoj proliferaciji banalnosti i
homogenizovanju efekata globalizacije. Ovde, u ovim izgorelim tržnim arkadama, okruženim
policijskim stanicama, izgubljenim citadelama konzumerizma, možda neko pronađe
istinu, možda se otvore nove teritorije, možda dođe do perforacije kolektivne
amnezije" - Laura Oldfield Ford (okupirani London u "Savage Messiah")
Utvarologija (hauntologija), "ontologija
biznisa" i "tražišni staljinizam". Povremeno se, uz ovu
kolekciju kulturoloških analiza, delo autora bloga "k-punk", produvano
kroz prizmu teorije Jacquesa Derridae i depresivna meandriranja savremenim tokovima
popularne kulture, možemo, poneki put, počešati iza uveta. Bez ispuštanja
knjige iz ruku.
Mnogi su, čitajući knjige, izgubili razum,
krenuli u avanturu razjebavanja istorije, tuđih i vlastitih sudbina. Rušenja
sela, gradova, dinastija i imperija. Literatura o popularnoj kulturi, kao i sama
popularna kultura, na svu sreću, ne poseduje razornu moć naspram masa. Stradaju
pojedinci, i to retko i mestimično.
W. Basinski
Dizanje i spuštanje ekstremiteta na
koncertima, svetlenje ekranima minijaturnih spravica, poluprazni klubovi, u
kojima nema više ni duvanskog dima, a i ni komšiluk se ne žali na buku posle
23:00. Jer svi žure da uhvate poslednji prevoz, naspavaju se za posao. Ili, ako
je vikend, na neku privatnu zabavu. Sve je to doživljeno i toliko puta sažvakano,
da se pogrešno prepisivanje pogrešnih podataka iz pogrešne Wikipedije (recenzije),
čačkanje po opcijama Sound Forgea, uz brbljanje u mikrofon i semplove dijaloga
iz TV serija, sve u neredu spavaće sobe (teme recenzija), već duže vremena čine
najrevolucionarnijim od svih mogućih koraka i opcija.
Savremena muzika, po rečima Ellen Willis,
prve pop kritičarke The New Yorkera, još tokom 70ih, izgubila je svoju
subverzivnu i pokretačku moć. (Ako je ikad i imala?) Svela se na rotirajuću modu,
kratkotrajne trendove, mladalačko snebivanje i prenemaganje, beg od stvarnosti,
veliki, pa zatim sve manji i manji biznis... da bi došla do svog, već desetak
godina, najakutnijeg oblika: "utvarologije"/"hauntologije".
The Caretaker
Po Marku Fisheru, autotjunovani Kanye West
voli Jamesa Blakea, Petera Savillea. Fisher citira i Dana Barrowa, novinara The
Quietusa kada za hitove Jay-Za/Aliciae Keys, Keshae i Flo Ridae tvrdi da je u
pitanju tendencija da publici priušti "pay-off", sonični "money-shot",
"što pre i što je moguće očiglednije" i banalnije. Jennifer Lopez u "On
The Floor" (2011) koristi delić "Lambade" (1989 - Kaoma) u
funkciji "zakopanog okidača sećanja". "Hauntologija" koja
pesmi posuđuje na kredit "minorni krajičak zamišljene, nostalgične tuge."
"Kao da sva žalost dolazi spolja." "Hauntologija" su i
Guetta, Calvin Harris i will.i.am. "There's no time here, not any more."
"The slow cancellation of the future."
(Ovaj pasus, kao i ostatak, sredinu i početak
teksta, možete preskočiti!) "Hauntologiju" kao dekonstruistički pojam
Jacquesa Derridae, u svet popa, uveli su novinari NME Jan Penman i Mark Sinker.
"Haunt" (utvara) "ne znači biti prisutan. Neophodno je uvesti"
"haunting" (koji ne izbija iz glave) "u celu konstrukciju
koncepta". Razlika između "no longer" i "not yet" je
da ovo prvo ostaje virtuelno, a drugo, da se nešto nije upravo
desilo, ali već - je efikasno, tj. deluje u smislu virtuelnog ponašanja. Ili
kako sam Derrida razmišlja: "Marks je mrtav. komunizam je mrtav, vrlo
mrtav, i uz sve njihove nade, njihov diskurs, njihove teorije, njihove prakse.
Kaže da dugo živi kapitalizam, da dugo živi tržište, ovde je zbog preživljavanja
ekonomije i političkog liberalizma." Po toj logici, fašizam je produžio život
socijalizmu, a socijalizam ovekovečio kapitalizam, a da se zapravo slabo šta
osim tempa i načina umiranja, promenilo....
Four Play - Being With You Remix
Najvredniji delovi su naravno o muzici.
Fisher pored Derridae koristi i umne i stilsko-lingvističke alatke svojih
kolega Simona Reynoldsa (Ballard) i Rob Young (Seebald). Tako uz mnogo mašte i depresivnog
poleta, intervjuiše Caretakera/Leylanda Kirbyja ("Sadly, The Future Is No
Longer What It Was"). Secira Goldyja, Japan i Trickyja ("I saw a
Christian in Christiansands, a devil in Helsinki..."). Joy Division.
Burial ("Most of the tunes I like, I never knew what the people who made
them looked like."). Little Axe ("hauntology is a political gesture,
a sign that the dead will not be silenced.")
U knjizi se pojavljuju i: The Focus Group i
Belbury Poly ("nostalgia for modernism"). The Advisory Circle, Philip
Jeck, Black To Comm, G.E.S., Position Normal, Mordant Music, John Foxx ("I
lost myself in that city more than 20 years ago.")
Black To Comm
I u intermecima, dotiču se i druge, (lično) manje
atraktivne, teme. Rekvijem neoliberalnoj Engleskoj i ostatku sveta iz veoma
engleske perspektive i kišne svakodnevnice.
Za kraj još dva kratka pominjanja na teme:
Junior Boys ("So This is Goodbye"). "To set yourself a puzzle
you won't ever solve" (Lenny iz "Memento".)
Fizika/muzika čvrstog
stanja i pre(d)videti. "Overlook: To look over or at from a higher place. To fail to notice or consider; miss,"
Maj, 2014
No comments:
Post a Comment