Tim Renner/Sarah Wächter - Wir hatten Sex in den
Trümmern und träumten
Seks i snovi u ruševinama
Berlin Verlag (2013)
"Why
assume you have only one soul" - Santiago Swallow (Kevin Ashton)
Najduži koncert na svetu, počeo je 05.
septembra 2001 u crkvi St. Burchardija u Halberstadtu i trajaće sve do 04.
septembra 2640. John Cageov Organ/ASLSP
(As Slow As Possible).
Nova knjiga nekadašnjeg predsednika
diskografskih kuća Universal Deutschland i Motor Music, Tima Rennera, nastala
je u saradnji sa PR damom Sarahom Wächter. Bavi se, kako kaže podnaslov, "istinom
o pop industriji". Renner, čovek bez formalnog obrazovanja, već četiri
godine obavlja i dužnost profesora na Pop Akademiji pokrajine Baden Württemberg.
Njegovo ispovedanje "istine" zavlači nas iz veoma specifičnog ugla i
sa, kako se to na poslednjim stranicama ispostavlja, neskrivenim ciljem: primamljivanjem
novih studenata. Agitpop publicistika.
Heino
Renner je u svojim
prethodnim delima "Kinder, der
Tod ist gar nicht so schlimm" (2004) i "Digital ist besser"
(2011), pokušao da oslobodi decu od straha od manjka perspektive u muzičkoj
industriji. Ohrabri ih da se suoče sa izazovima digitalizacije stvarnosti. Uz
to, on i dalje smatra je uz talenat, netvorking i rad, neophodno poštovanje obrazaca
i pravila koji su se kroz iskustvo pokazali proverenim u industriji zabave. Koristi
se uglavnom živim i mrtvim primerima iz nemačkog govornog područja, ali ne
zaboravlja da su najvažniji postulati kako se to radi, nastali u kolevkama lakih
i teških nota, Americi i Britaniji.
"Prolivanje vrele
krvi" tokom "seksa i snova u ruševinama", lajtmotiva preuzetog
iz indie hita grupe Die Sterne, autorski duo opisuje u šest lekcija: Osobine,
Neophodno, Profesionalci, Sistemi, Kanali i O budućnosti.
Veoma se koncizno priča
o karizmi, prepoznatljivosti, čak i kad su u pitanju i estetski i fizički hendikepi
(Eminem, Andrea Bocelli), originalnosti i upornosti, naročito posle padova sa
velike visine (Madonna i neuspeh albuma Erotica, Mariah Carey i Britney Spears
sa sličnim iskustvima).
Nezaobilazni Bill
Drummond (KLF), spominje se kao jedan od signifikantnih primera stvaranja
velikih i nezaboravnih slika u kanonu, recimo dok prolaznicima pre nastupa čisti
cipele. Nešto slično smo nedavno videli na TVu. Papa Franjo pere noge
bolesnicima i zatvorenicima. O tome, koliko je generalno značajna pojava Rammsteina,
moglo bi se duže raspravljati. Ipak, zanimljiva je epizoda u kojoj na samom početku
karijere peku zanat posmatrajući minorne kantri pevače po zabitima Amerike. Naročito
scena u kojo kauboj sa gitarom i iza mikrofona, prosipa sa pozornice seno i slamu
po nezainteresovanim gostima.
Robbie Williams manevriše
između dve krajnosti: tokom nastupa na turnejama i promotivnim večerima i
naslovnih stranica koje krase ekscesivne fotografije s njegovim likom. I jedno
i drugo je iluzija koju zvezda i fanovi sprovode u realnost pod svetlima
reflektora.
Cro
U mašineriji koja se
nenadano, ali zasluženo zatekla u kreativnoj i ekonomskoj krizi, veliku ulogu i
dalje igraju menadžeri bendova, producenti, A&R's, marketing specijalisti i
promoteri. Granice između indie i mejdžor lejblova, zahvaljujući međusobnoj razmeni (krađi)
ideja, a i nekadašnjim buntovnicima, danas u ulozi distributera i njihovom
sve većem uplivu, smanjuju se i nejasnije su nego ikada.
Muzičke kuće pokušavaju
da, iako u tom procesu nimalo ne učestvuju, ugovorima iznude delove novca od
prodaje rekvizita i ulaznica za koncerte. S druge strane, neki dovitljiviji
izvođači (Radiohead, NIN, Bowie), uz pomoć advokata i savetnika, sami se
staraju o reklami preko socijalnih medija, prodaji i izdavaštvu preko internet portala
i virtuelnih firmi. Tako je Amanda Palmer preko Kickstartera umesto prvobitnih
100.000 dolara, za snimanje albuma u vlastitoj režiji, skupila od svojih fanova
skoro 12 puta veću sumu.
Mejnstrim i andergraund otvaraju
istovremeno nove mogućnosti i nedoumice. Od univerzitetskih katedri za pop,
preko novih medija i Creative Commons licenci, pa sve do povratka starim i
proverenim kanalima i tradicionalnim formatima (vinil, reklame na TVu).
Pop - kao format, izrastao je iz singlova. Preko albuma, pa kompilacija i sporednih uloga koje je doživeo u video
klipovima, reklamama i filmovima, potpunog gubitka identiteta u eri techna, na
neki način, prešao je pun krug pojavom softverskog džuboksa: Spotifyja i sličnih
platformi. U svom tom izobilju i ponudi, danas su više nego ikad vazni: savet (kratka
recenzija), momenat i inspiracija. A to retko kad potraje duže od tri minute. U
popu!
Bill Fay
Ono što prilično zbunjuje je da je ova
knjiga, iako u knjižarama tek dva meseca i vredna čitanja, na neki način već
prilično prevaziđena.
Pedesetogodišnji Renner i dvadesetsedmogodišnja
Wächter, verovatno će u svom sledećem literarnom poduhvatu morati da potraže
pomoć tinejdžera. Njih su ovaj put potpuno izostavili.
Januar, 2014
No comments:
Post a Comment