Zygmunt Bauman/David Lyon - Liquid Surveillance: A
Conversation - Daten, Drohnen, Disziplin: Ein Gespräch über flüchtige
Überwachung
ili
otprilike prevedeno
Podaci,
bespilotne letelice, disciplina: Razgovor o tekućem prismotru
Suhrkamp (2013)
"Jer
se nadom spasosmo. A nad koji se vidi nije nad; jer kad ko vidi što, kako će mu
se nadati?" - Rimljanima poslanica Svetog Apostola Pavla 8:24
"U osnovi i
uopšte, verujem da se protiv velikih društvenih promena ništa ne može učiniti...ne
verujem da politika utiče na istoriju... Takođe, ne verujem se postupci
individue mogu primeniti na socijalna kretanja...tehnološki faktori i ponekad,
doduše retko, religija." - Michel Houllebecq
Distanciranje, automatiziranje, (ne)sigurnost, (konz)umiranje,
etika, socijalne mreže i asocijalni onlajn tretman u sledećih nekoliko
redova...
Debata dva sociologa i autoriteta u oblasti
prismotra: Zygmunta Baumana i Davida Lyona, liči pomalo na svođenje računa ovog
prvog i starijeg po godinama i iskustvu, ujedno medijski zastupljenijeg i
poznatijeg u dvojcu. Misli francuskog literarnog virtuoza Houllebecqa, pojavljuju
se negde u sredini knjige, da bi se njihovom pesi-mističnom tonu, negde pred
sami kraj, David u nizu suprostavljanja javio i idejom Gramscisa da ljudi tačno
znaju kako društvo funkcioniše, zbog čega se mi nikad jednostavno ne možemo
smatrati žrtvama socijalnih struktura, bez obzira na njihov obim i njihovu moć.
Akademska polemika u kojoj Zygmunt, čovek koji je doživeo dva društvena sistema
u XX veku, mudro i shodno Gramscisu, ne otkriva sve karte.
Kako na koricama stoji, ovo delo je pored
listanja Baumanove bibliografije i pokušaj sinhronizovanja ideja o panoptikumu
u delu Faucaulta i Deleuzovih razmišljanja o društvu kontrole sa najnovijim
dostignućima tehnike. Crvena nit razgovora je "tekuća prismotra" u
vidu monitoringa, trekinga, ciljanja, osmatranja i klasificiranja, kontrole i
sistematskog praćenja, kao "centralne dimenzije modernog sveta". Alati
kojima se služe i naučnici. Brojni primeri, od društvenih i pretraživačkih mreža,
preko mobilne telefonije i navigacije, pa do RFID čipova i QR sken kodova na
robama široke potrošnje, kojima se informacije, skupljaju i vrednuju u
kontrolnim centrima, samo su jedna od dve "oštrice noža" tehnološkog
razvoja. Napredak sa sobom donosi neminovne izazove kako za demokratska, tako i
za još uvek prisutna totalitarna društva. U analogiji stoji tako da pre izuma vozova
i aviona nisu postojale ni železničke, ni avionske nesreće. Nevini (i neupućeni)
će i ovaj put da stradaju. Cilj je da se "kolateralna šteta"
minimizuje.
Panoptikumu, svevidećem oku "Big
Brothera" koje nas ne gleda uvek, ali nas svest da ono postoji duboko
uznemirava, suprostavljaju se pojmovi "Bannoptikuma" ili negativne
tendencije izdvajanja nepodobnih, nižih slojeva sa manjom platežnom moći u
primeru marketinga ili neprilagodivih imigranata u razvijenim društvima. Sledi
i pojam Sineoptikuma kad "većina" posmatra "manjinu" na
primerima TVa, strukturama savremenih kompanija... iako je to na neki način sve
iscenirano i unapred planirano.
Cilj konzumiranja u društvu konzumenata
nije zadovoljavanja potreba, čežnji i želja, nego da konzument "i sam
postane roba i da svoju robnu vrednost povećava". Ništa novo, ali nije loše
ponoviti.
Naročito se izdvajaju socijalne mreže kao
vid druženja na daljinu, virtuelnim prijateljima i "lajkovima", druženje
koje se teoretski ne može smatrati druženjem. Čovek u celom životu ne može da
upozna više od 150 prijatelja. Pa i sama korespondencija vođena preko imejla,
tema je koja otkriva sve draži i zamke pisane forme. Iako se sagovornici lično
poznaju, videli su i sobe u kojima se nalaze računari na kojima pišu i sl. To
je otprilike ta "tečnost" međusobnog "prismotra".
Spominju se i dela Götz Alyja i Susanne
Heim koji ne razdvajaju striktno "politiku modernizovanja" od "politike
uništavanja". U savremenim tendencijama vide tragove nečega za šta smo
mislili da se više neće ponoviti, naime novi poredak u Evropi i neke stare
ideje i sl...
Menadžment svođenja rizika na minimum,
preko raznih skenera na aerodromima, CCTV kamera, bespilotnih letelica koje će
uskoro da budu tako jeftine da će skoro svako moći sebi da ih priušti i
bukvalno viri u komšijino dvorište. Tako da se, po Monahanu, kod ljudi javlja
"strah od drugih" koji ujedno "ljude ujedinjava" u njihovom
strahu.
Bauman ipak kaže da liste predloga koje dobija
od Amazona nakon kupovine knjiga pogađaju njegov ukus i da ih koristi za dalje
nabavke.
I poslastica za sami kraj, Lyon spominje priču
teologa Miroslava Volfa, koga njegov nemacki učitelj teolog Jürgen Moltmann
pita: "da li je kao Hrvat sposoban da zagrli jednog Četnika, dakle jednog
rušitelja koji je njegovu zemlju opustošio." Kao Hrišćanin Volf "se
nada da će se sablje pretopiti u plugove, ali će se istovremeno i pre svega
zapitati kako pod carem živimo u odsustvu istine i prava..." Dalje mi je
mrsko da prevodim...
... i sociolozi su ljudi koji ponekad
upadnu u zamku ex-Yu marketinga.
Ili kako kaže Houllebecq:
"Prestar sam, ne prija mi i nemam volje da donesem konačan zaključak...."
Januar, 2014
No comments:
Post a Comment