Ivan
Ivačković - Kako smo propevali - Jugoslavija i njena muzika
Overdose
Laguna (2013)
"Ako
je to rešenje/promeniću bravu
na vratima/ako je to rešenje/oteraću te inatima
Al' ne znam kako /da te iz srca izbrišem/kad pomenu ti ime uzdišem
Ko duh iz lampe se pojaviš/al' nikad želju mi ne ispuniš/da iz mog srca ispariš
Al' ne znam kako /da te iz srca izbrišem/kad pomenu ti ime uzdišem
Ko duh iz lampe se pojaviš/al' nikad želju mi ne ispuniš/da iz mog srca ispariš
...
reci da je kraj/al'
nesvesno/padam ti u zagrljaj" - Duh iz lampe/Jana
Istoriju muzike sa
prostora bivše zajedničke države, mogla su da ispišu i imena: Padot na
Vizantija, Doktor
Spira i ljudska bića, White Rabbit Band, Sexa, Rokeri s Moravu, Trobecove
krušne peći, Borghesia ili Bora Spuzić Kvaka. Bila bi daleko zanimljivija. Iako
bi to danas retko ko hteo/mogao/voleo da kupi/čita/prizna? Ova knjiga uspešan
je kompromis između komercijalnog, konvencionalnog i njihovih antonima. I po ko
zna koji put, pitamo se, da li je i onda, 90 "i neke", kompromis bio
moguć?
Treća knjiga novinara Ivana Ivackovica, hrabar je i
mudar potez. Duh je napustio lampu. Na osnovu pročitanog, teško je proceniti da
li je (danas) autora bolje oslovljavati sa "gospodine" ili "druže"?
Ta (hrabra i mudra) perspektiva doprinosi izoštravanju slike i panoptikuma, zbog
kojih je i posle dve decenije od raspada SFRJ jako teško nepristrasno
pristupiti ovoj materiji, a ne nositi emitivni naboj i to samo zbog porekla sa ovog
"trusnog područja". Pera, mača i tastature, latili su se i mnogi
stranci, ali sa katastrofalnim rezultatima.
Slovenske antiteze u analizama karijera Vice
Vukova, Bore Đorđevica i Prljavog kazališta, iako prividno zaokružene završnim
rečima i pledojeima, ostaju nerešene. Moralna odluka je prepuštena publici, tj.
publikama. Smehotresna je epizoda o ljubavi Dine Merlina prema partizankama i žalu
što uniformisane cure "više ne prolaze našom ulicom". Kao što znamo,
Dinu se želja konačno ispunula. Danas je Baščaršija puna partizanki. I kad je u
pitanju politička korektnost, nešto što ne bi postojalo u definiciji popa, kad
bi definicija popa postojala, zamka je u koju Ivačkovic, bar prividno, ne
upada.
Koristeći izjavu Šabana Bajramovića: "Više
volim da sam Ciganin nego Rom...", ovo prvo: "Cigan"
konzekventno preovladava u celom tekstu kad se spominju "Romi" i
romska kultura. Pravoverno, kao što to stoji i u imenu pratećeg benda Jimija
Hendrixa: Band of Gypsys ili naslovu Bregovićevog albuma "Šampanjac za
Cigane".
Jana - Duh iz lampe
Jana - Duh iz lampe
Ivačković je najnadahnutiji kad elaborira o Lepoj
Lukić i Branimiru Štuliću. Prvom zbog inspirativne karijere, hitova i
biografije, drugim zbog opsednutosti Beatlesima, hitova, odličnim ljubavnim i
političkim tekstovima. Lider Azre je posle albuma "Kad fazani lete"
izgubio brojnu publiku, ali učvrstio lični integritet, distancirajući se od kritike
i oreola prolaznih zvezda. Tako da se sa ove vremenske udaljenosti čini da je
jedini zasluženo ostao na pijedestalu koji je svojeručno i s puno muke
izgradio. Za svako divljenje i poštovanje je njegova odluka da ne nastupa
dalje. Principijelnost koja može još retkima da se pripiše. Možda još Oliveru
Dragojeviću i Mišu Kovaču i njihovom odbijanju da pevaju u Srbiji.
Indikativan podnaslov "Jugoslavija i njena
muzika" podvlači da se ovo publicističko delo ne bavi ni popom, ni domaćim
kantrijem, a ni rockom i turbo-folkom kao njihovim podvrstama, nego kompletnom
zvučnom podlogom države koje nema više na i u pasošima. Ima je na papiru,
internetu, vinilima i kasetama, buvljacima i ko zna gde sve još, ali s tim probušenim
pasošem može da se putuje jedino još u sećanjima.
Overdose
Delovi izdvojeni i ispisani velikim slovima,
verovatno će da budu zanimljivi publici od 11 do 33 godine. Realno, knjiga je
napisana za publiku od 33 do 55 godina, a ako bi dalje išli sa klasifikacijom,
za njen nastanak najzaslužniji su oni od 55 do 99 godina. Zato jer nismo
slušali starije od 99 godina.
Da li vredi čitati? Vredi. Pamtiti? Možda, ali
verovatno tek od sledećih izdanja. U ovom je zebeleženo da je Miladoyka Youneed
makedonski bend, "Titanik" - iako objektivno najbolji u karijeri
Rambo Amadeusa - "solidan...", jedan od najlepših albuma ikad -
"Na svoji strani" Lačnog Franza - potpuno je izostavljen, Sarajevski
Mik Džeger "doktor
novoprimitivne etike na univerzitetu u Kostolcu"...
Nadajmo se da će bar materijalne greške da budu ispravljene.
Lacni Franz
Lacni Franz
Šta još da se doda? Turbo folk svoj uspeh i svoju žilavost
duguje verovatno zahvaljujući takvom narodu i njegovoj "materijalnoj
nadgradnji", a "duhovna baza" popa (i rocka) i pored velike Yu grupe,
dolazi ipak iz inostranstva. Prvo Shadowsi, pa onda i Stonesi, čije
pominjanje u knjizi prestajem da brojim od cifre trideset i tri tačke.
Šteta, Električni orgazam je mogao da postane domaći
Primal Scream... Mislim da su za ovakav lom i rasulo na sceni, pomalo krivi i
kritičari, kako u zemlji, tako i u ostatku slobodarskog i nesvrstanog sveta...
...kraj referata.
Januar, 2014
No comments:
Post a Comment