Saturday, January 18, 2014

HP Riegel  - Beuys



Aufbau (2013)




Beuys


"živa supstanca ovog sveta"

 

Šaman, šarlatan, šaban?  





Joseph Beuyce (1921 -1986) je napustio fluxus istog trenutka kad mu je pristupio. Do kraja života, trudio se da svojim likom i delom ujedini umetnost i politiku koristeći performans, vajarstvo, crtanje, teoriju, antropozofiju, prosvetu. Ni muzika nije bila pošteđena. Počevši od saradnje sa danskim kompozitorom i orguljašem Henningom Christiansenom u instalaciji EURASIENSTAB (Štab Evroazije) (1967 - 1968 ) pa sve do singla "Sonne statt Reagan" sa nemačkim Dylanom Wolfom Maanom i nemačkim Stonesima - BAP. "Sonne statt Reagan" ili u prevodu, "Sunce umesto kiše" je nevešta igra reči Reagan - regen (kiša). Kruna svega bio je nastup ispred 300.000 slobodarskih demonstranata 1982 u Kelnu. Allstar band pevao je na bis "Knocking on Heavens Door", a Beuys je, pošto nije znao tekst i po svedočenju lidera BAPa, Wolfganga Niedeckena, ponavljao "nack, nack, nack". Nevešto.





Joseph Beuys- Sonne statt Reagan



I ritam i ton knjige na 516 stranica teksta, plus objašnjenja, zahvalnica i index, prilično se polemički i bez posebnog pijeteta odnose prema stvarnoj i fiktivnoj biografiji jednog od, ako ne najboljih, ono najpoznatijih svetskih, evroazijskih, evropskih, srednjeevropskih i nemačkih imena umetnosti prošlog veka. Što se kao neki opšti utisak ne moze uskladiti sa utiscima i doživljajem aktivnog posmatranja nekih monumentalnih dela po dimenzijama i/ili sadržaju.



Neki aspekti stvaralastva kao centralna nit se provlace kroz celokupnu karijeru Beuysa:



Čoha - materijal ili "antiteza pop-kulture" koji "istovremeno kriju u sebi potencijale sećanja na nemačku prošlost i stoje kao primer sive monotonije socijalističkog sveta", deo izmišljene ili duhovno proživljene "sage o Tatarima" u koju mnogi obožavaoci i eksperti i danas slepo veruju.





Joseph Beuys - Schamanismus und Materialismus       



Antropozofija - učenje Rudolfa Steinera (1861 - 1925 ) bazirano na ranohrišćanskom učenju Gnostika, delima Goethea i Nietzschea i teoriji evolucije Darwina i Naeckelsa, pa i okultnim iskustvima teozofije i Rozenkrojcera, uočava se recimo u teoriji "socijalne plastike". Pa i umetnikovog političkog angažmana koji se u praksi neslavno završava konstatacijom da su njegovi "Zeleni" postali stranka kao i sve ostale. Sve to unosi dozu zbunjenosti u (pr)oceni da li je Beuys religiozni ili ateistički umetnik. "Pojam Hrista i njegova simbolika, krst, podloženi ezoteričkim tumačenjima, zbog kojih hrišćanske crkve vrlo kritički posmatraju antropozofiju i odbacuju je kao jeres" javljaju se često u delima Beuysea.



Mast - na početku primer/princip fluxusa u vidu korišćenja svakodnevnih materijala, a na kraju misaona premisa: "u telu sagorena organska energija koja oslobađa dinamički potencijal".  



Pumpa za med i margarin - "suprotno od krute tehnologije, simboli fluidnog procesa razmišljanja". Med kao "duhovna hrana za kosmos". "Med nije proizvod ljudske sposobnosti. Razmišljanje koje proizvodi ideje" (vrlo slobodno prevedeno).





Joseph Beuys meets Andy Warhol



Susreti sa ratnim veteranima i bivšim saborcima, intervjui za najvažnije svetske časopise i izdanja provincijskih škola, susreti sa desničarima, levičarima, svađe u rektoratima, druženja sa običnim ljudima i bogatim mecenama, likovima iz vrha politike i ekonomije, pa i ženama. Sve je to pokušaj dostizanja širokog auditorijuma. Pa i marketing i smisao za biznis.



Beuys će još dugo vremena da bude tema polemika. Ali teško da će neka od njih da dokuči dubinu i sveobuhvatnos ideje obične sijalice u koju je autor nabio limun, kao bateriju koja se menja svakih 1000 sati. Tiraz 200 komada - Kapri baterija. Izložena u galerijskoj vitrini, pored para četki... koje čega...





Joseph Beuys - Ja Ja Ja Ne Ne Ne (1968)



...što čištačica, iz "neznanja", svakog trenutka može da ukloni, odnosno uništi.

    



Januar, 2014

No comments: