HP Riegel -
Beuys
Aufbau (2013)
"živa
supstanca ovog sveta"
Šaman, šarlatan, šaban?
Joseph Beuyce (1921
-1986) je napustio fluxus istog trenutka kad mu je pristupio. Do kraja života,
trudio se da svojim likom i delom ujedini umetnost i politiku koristeći performans,
vajarstvo, crtanje, teoriju, antropozofiju, prosvetu. Ni muzika nije bila pošteđena.
Počevši od saradnje sa danskim kompozitorom i orguljašem Henningom
Christiansenom u instalaciji EURASIENSTAB (Štab Evroazije) (1967 - 1968 ) pa
sve do singla "Sonne statt Reagan" sa nemačkim Dylanom Wolfom Maanom
i nemačkim Stonesima - BAP. "Sonne statt Reagan" ili u prevodu,
"Sunce umesto kiše" je nevešta igra reči Reagan - regen (kiša). Kruna
svega bio je nastup ispred 300.000 slobodarskih demonstranata 1982 u Kelnu. Allstar
band pevao je na bis "Knocking on Heavens Door", a Beuys je, pošto
nije znao tekst i po svedočenju lidera BAPa, Wolfganga Niedeckena, ponavljao
"nack, nack, nack". Nevešto.
Joseph
Beuys- Sonne statt Reagan
I ritam i ton knjige na
516 stranica teksta, plus objašnjenja, zahvalnica i index, prilično se polemički
i bez posebnog pijeteta odnose prema stvarnoj i fiktivnoj biografiji jednog od,
ako ne najboljih, ono najpoznatijih svetskih, evroazijskih, evropskih,
srednjeevropskih i nemačkih imena umetnosti prošlog veka. Što se kao neki opšti
utisak ne moze uskladiti sa utiscima i doživljajem aktivnog posmatranja nekih
monumentalnih dela po dimenzijama i/ili sadržaju.
Neki aspekti stvaralastva
kao centralna nit se provlace kroz celokupnu karijeru Beuysa:
Čoha - materijal ili
"antiteza pop-kulture" koji "istovremeno kriju u sebi potencijale
sećanja na nemačku prošlost i stoje kao primer sive monotonije socijalističkog
sveta", deo izmišljene ili duhovno proživljene "sage o Tatarima"
u koju mnogi obožavaoci i eksperti i danas slepo veruju.
Joseph
Beuys - Schamanismus und Materialismus
Antropozofija
- učenje Rudolfa Steinera (1861 - 1925 ) bazirano na ranohrišćanskom učenju Gnostika,
delima Goethea i Nietzschea i teoriji evolucije Darwina i Naeckelsa, pa i
okultnim iskustvima teozofije i Rozenkrojcera, uočava se recimo u teoriji
"socijalne
plastike". Pa i umetnikovog političkog angažmana koji se u praksi
neslavno završava konstatacijom da su njegovi "Zeleni" postali stranka
kao i sve ostale. Sve to unosi dozu zbunjenosti u (pr)oceni da li je Beuys
religiozni ili ateistički umetnik. "Pojam Hrista i njegova simbolika,
krst, podloženi ezoteričkim tumačenjima, zbog kojih hrišćanske crkve vrlo kritički
posmatraju antropozofiju i odbacuju je kao jeres" javljaju se često u
delima Beuysea.
Mast - na
početku primer/princip fluxusa u vidu korišćenja svakodnevnih materijala, a na
kraju misaona premisa: "u telu sagorena organska energija koja oslobađa
dinamički potencijal".
Pumpa za med i margarin - "suprotno od
krute tehnologije, simboli fluidnog procesa razmišljanja". Med kao
"duhovna hrana za kosmos". "Med nije proizvod ljudske
sposobnosti. Razmišljanje koje proizvodi ideje" (vrlo slobodno prevedeno).
Joseph
Beuys meets Andy Warhol
Susreti sa ratnim veteranima i bivšim
saborcima, intervjui za najvažnije svetske časopise i izdanja provincijskih škola,
susreti sa desničarima, levičarima, svađe u rektoratima, druženja sa običnim
ljudima i bogatim mecenama, likovima iz vrha politike i ekonomije, pa i ženama.
Sve je to pokušaj dostizanja širokog auditorijuma. Pa i marketing i smisao za
biznis.
Beuys će još dugo vremena
da bude tema polemika. Ali teško da će neka od njih da dokuči dubinu i
sveobuhvatnos ideje obične sijalice u koju je autor nabio limun, kao bateriju
koja se menja svakih 1000 sati. Tiraz 200 komada - Kapri
baterija. Izložena u galerijskoj vitrini, pored
para četki... koje čega...
Joseph
Beuys - Ja Ja Ja Ne Ne Ne (1968)
...što čištačica, iz
"neznanja", svakog trenutka može da ukloni, odnosno uništi.
Januar, 2014
No comments:
Post a Comment