David
Albahari - Male priče
Čarobna knjiga (2013)
"...stoje malo dalje i gvire
kroz prste."
(Ne)pažljivo sabijanje
reči, koje se poput harmonike razvlače u osmeh i zadovoljstvo.
Da li je pisanje nudizam?
Čitanje voajerstvo i egzibicionizam? Verovatno u istoj
meri koliko su to ćutanje, ... , i ,..., i nepisanje. Odaju nas postojanje i nepostojanost. Svi smo odveć
ogoljeni, tačno otkad smo prepustili vatru koju smo naložili u prvobitnoj nastambi
- pećini, da sama plamti, tinja, neprestano nas doziva, opominje i dogoreva. Većina
će u toj zbrci nagonskim, svesnim i nesvesnim podsticajima na višeznačnosti,
pre nabasati na neku lažnu i varljivu pomisao, nego na suštinu koja se (ne)namerno,
ogoljena do kostiju, smrzava između zareza i tačaka. Priključak za život, ono
pre i ono posle. Ako ih ima.
U Albaharijevoj zbirci
zadataka iz aritmetike minimalnog i maksimalnog pristupa stvarnosti i onoga što
se iza nje "krije", "junaci prepoznaju nadmoć sudbine". A
kukavice verovatno "pobeđuju". Kako čitati "male priče" izvan bilo
kakvog konteksta? Listanje uz pomoć poveza za oči? Neotvaranje izdužene i
spljoštene papirne opeke i posmatranje vetra na goloj betonskoj pisti. Neodolevanje. Nerazumevanje.
Neke su rečenice sećanje na detinjstva. Neke
odblesci pronađenog u novinama, na netu ili ko zna gde sve u mnoštvu podataka,
iskrojene u rane, kasne i one sate između. Neprimećenost je vrlina i obaveza,
aforizam koji nikoga ne uspeva da nasmeje. Ili bar zamisli. D.A. je uspeo i
uspeo se. Danas prestravljen posmatra sa visine. Sve nas. Iako tog straha
verovatno ni sam nije svestan. Verovatno zato što ga je i on sam na neki način kreirao. Začeo, pa
načeo.
Koji su to vrhunci? Mnogo ih je i malo. Ne vidim ih iz nizine od nagomilanih oblaka.
Tajne i ako je ima, "...iz
nje ništa ne dopire, čak ni tišina."
U jednoj rečenici sve bi
bilo jednostavnije (iz)reći. Pa onda u svim ostalima poreći.
Portsmouth
Sinfonia
Lazar Džamić - Cvjećarnica u kući cveća
Heliks/Jesenski i Turk
(2012)
"Hip, sgniff, gnam, munch, munch, gnam, sgnaff."
"Moćni simboli su ideje, a ideje su
energija." (Džon Hegarti)
Odlično i jednostavno napisano, bez mnogo,
t.j. s malo nepoznatih podataka, maštovito i većim delom nepretenciozno. Tako
bi se ukratko moglo opisati uživanje u ovom ne prevelikom tekstu sa obiljem
primera i ilustracija. Bilo bi dobro da se više ovakvih kratkih i jezgrovitih
dela pojavljuje, ako ne svakodnevno, onda bar u mesečnom turnusu, u aktuelnoj
produkciji.
Više u alegoričnom faktografskom, nego u
faktografskom alegoričnom smislu, autor se podeća na vremena i mesta koja su
ponekad (ređe) opšta, a ponekad (češće) vrlo određena. Glagolska, pridevska i
imenična društva o kojima možete nešto više da saznate, ako CUKC uzmete u svoje
ruke, koje ste pre toga oprali i osušili, danas su praktično deo svake moderne
zajednice i dobro se uklapaju. Bez njih naime ne funkcioniše nijedna razumljiva
i smislena rečenica.
Sad, nekome je potrebno više, a nekome
manje mašte da uz strip Alan Ford, koji je tema vodilja knjige, ubaci u igru
Teslu, Ivu Andrića i Duška Kovačevića, ili da odlutamo još dalje, Benny Hilla, Žan-Pjer
Ženea i Pitera Selersa. Ali zašto kočiti maštu? David Byrne je za smisao muzike
u knjizi "How Music Works" rekao da se savršeno uklapa u izvesne (njemu
poznate) šeme, pa verovatno je takav isti slučaj i sa humorom. (Tu sam prestao
da se smejem.) Naročito u prvih 75 epizoda stripa koji je nastao pod palicom
dua Magnus i Bunker.
I ako je AF bio "inspiracija,
realizam", a Zagor, Blek Stena, Mandrak, Fantom "aspiracija,
eskapizam", onda će svako ko je bio deo tog sveta posle čitanja ove knjige
da zaključi ne samo da je "bio", nego da hteo, ne hteo, to još uvek
"jeste" i još dugo vremena će da bide.
Grant
McLennan
Nebojša
Krivokuća - Trideset i devet pesama
Booka (2013)
" sećanje iza sećanja"
"Klizi niz obalu", ali i zaranja
i izranja prilično duboko, uvek kad se za to ukaže prilika.
Moram priznati, a zašto ustvari moram, Priznajem
da sam uživao i u ovoj knjižici. Jasno i nepretenciozno, kako ja godinama pokušavam,
a ne polazi mi za rukom, Krivokuća se podseća pesama koje su obeležile njegov život,
a i živote osoba sa kojima je/smo povezan/i. Preko pesama ili obrnuto ili kako
već, nije ni važno.
Tu su i mejnstrim i andergraund i domaći i
strani "hitovi", koje igrom slučaja uglavnom i sam poznajem, ili bar
mislim da poznajem. OK, poznajem na svoj način. Moja lista pesama bi kao i kod većine "zainteresovanih" bila nešto drugačija. Tako bi se umesto "Čakaj
me", Lačnog Franza, odlučio za "Ko si rdeče zvezde šivala".
Umesto "Music is a Princess", podjednako cenjenih i poštovanih,
Prefab Sprouta, odabrao bih "Hey Manhattan!". Kod Death Cab for
Cutie, bi mi odluka mislim najteže pala. Neverovatan opus.
Pažljiva i analitički nastrojena publika,
verovatno će uživati u mnoštvu zapažanja i intimi koja se u ovoj vožnji
svetskom diskografskom scenom odvija. Meni lično, dovoljno je vreme provedeno
uz tih 157 stranica. Sad se već "odmaram" uz poslednjeg Pynchona.
I pored drugačijeg ukusa, a svi ukusi su da
ponovim, individualni i različiti i zbog toga po Byrneu liče, ne smeta da
podjednako volim da slušam Sabbathe, La Stradu, Sylviana, PSB, Bauhause, Idole...
Koga najviše? Pojma koliko imam, toliko i nemam. "..zašto pričam sa sobom
sam?". "Ah, što ćemo ljubav kriti...". "...a gde bi nam bio kraj, još da smo se za
ljubav borili...". Ovo poslednje je naravno samo vic.
Decembar, 2013
1 comment:
Hvala na pohvali! :)
Veliki pozdrav,
Nebojša
Post a Comment