Bob
Stanley - Yeah Yeah Yeah: The Story of Modern Pop
Faber & Faber (2013)
"I lost control. I saw my soul" - Adonis
Pop ili istorijsko: yeah,
yeah, yeah.
Napisati uspelu istoriju pop-a od "Rock
Around The Clock" do "Crazy in Love", iz tipično "objektivne"
britanske perspektive, a samo u uvodu i usput (s)pomenuti St. Etienne, sebi može
da dopusti samo neko ko je član ili pripadnik klana tog benda. Bob Stanley je njihov
klavijaturista, a ujedno i jedan od retkih novinara (Melody Maker, The Guardian)
koji je više puta menjao stranu i na bini i top listama postigao približno
dobar uspeh, kao i likovi o kojima je referirao i elaborirao. Na ovom mestu
vredi pomenuti i kolege Neila Tennanta (Smash Hits - PSB) i Chrissy Hynde (NME
- Pretenders).
Yeah Yeah Yeah, na nekih 740 stranica i u poglavljima
podeljenim na periode, trendove, muzičke pravce i kratke preglede glavnih momenata
u biografijama nekih od najupečatljivijih aktera od sredine XX veka, pa do
nekoliko godina unazad, odličan je uvod u materiju za početnike koji sate provode
gledajući video snimke Hendrixa, Dylana, Reeda... na YouTube-u. Povlačenje paralela između onoga nekad i
ovoga sad, specifičan pristup i mnogo mudrih reči i opservacija, zaslužuju
pažnju i nešto starije i iskusnije publike.
Knjiga je u prvoj liniji bazirana na brižljivom
listanju i iščitavanju muzičke štampe: Hit Parade, NME, 16 Magazine, Rolling
Stone, Record Mirror, Creem, Select, Who
Put the Bomp, Billboard... a možda i još više na proučavanju prvog izdanja "The
Guinness Book of Hit Singles" (1977). Kako je ponekad jako teško
prepoznavati i razdvajati isprepletene izvore i uzore pojedinih nastajanja i kretanja,
a i pored zavidnog kolekcionarskog iskustva, biti podjednako dobro upućen u sva
dešavanja, osete se i izvesni kompromisi u koncepciji pojedinih delova. Tako se
po slobodnoj pretpostavci odlomak "An English Pastoral: British Folk Rock"
masivno oslanja na Rob Youngovo delo "Electric Eden", a "State
of independance: Jamaica" na "Bass Culture" Lloyd Bradleya.
Ko želi dalje da kopa i istražuje, ovu sintezu
može da posmatra i kao osnovu, ali i kao dopunu daleko subjektivnijih: indiecentrične
i krajnje subverzivne "On The Wild Side" - rano preminulog Nemca
Martina Büssera i dobro započete, ali verovatno zbog pritiska literaturnih
agenata i urednika na kraju zbrzane "Rock & Roll an unruly history"
čuvenog i isto tako pokojnog Amerikanca Roberta Palmera (u pitanju je kritičar,
a ne muzičar sa istim imenom).
Teško je izdvojiti neki detalj, puno ih je,
ali ako recimo nasumice listamo, naići ćemo na zanimljivo prepoznavanje uticaja
ritmova Bo Diddleya u hitovima Elvisa, Them, Stoogesa ("1969"),
Bowieja ("Panic in Detroit"), George Michaela ("Faith") i
the Smithsa ("How Soon Is Now"). Zajednička studija Bowieja i Bolana
se efektno okončava zaključkom da je Bolan "zauvek ostao 20th century Boy",
a bitka izmedju modsa Severnog Londona i Južnog Londona, još pre toga završena nerešenim rezultatom.
Yeah Yeah Yeah može odlično da posluži i
kad ne rade internet i grejanje, kad su noći duge, a dani hladni. Ne mora da se
pročita od početka do kraja, već samo da se šara poslednjih 30 stranica Indexa
i nasumice istražuju pojedini pojmovi i imena. Kao što se uostalom i "The
Ultimate Mojo Music Companion" ne proučava od korica do korica.
Još uvek pouzdanije od Wikipedije.
Decembar, 2013
No comments:
Post a Comment