Kiepenheuer & Witsch
(2014)
"muzika je šum subjekta, pop-muzika se
sastoji i iz šumova koji nastaju u trenutku kad neko nije subjekt."
"forget
your troubles and dance/forget your weakness and dance/forget your sickness and
dance (Them Belly Full But We Hungry)" - Bob Marley
Diedrich
Diedrichsen. Verovatno najveći autoritet na polju kritike i teorije pop muzike
na nemačkom govornom području. Ako postoje autoriteti. U
pop-muzici. Čovek čije mišljenje vredi povremeno proveravati.A potom glavu provetravati.
Retko koja knjiga bolje
pokriva jedan dikografski period od "2000 Schallplatten von 1979-1999". Od
1979. do 1983. urednik casopisa Sounds, a od 1985. do 1990. mesecnika Spex, Diedrichsen
je oblikovao i obrazovao cele generacije diskofila. "Searching for the Young Soul Rebels", bivao je antipod, sve ono što "Rollingstone", Jann
Wenner i slične po(s)luge mejnstrim korporacija, još s početka 70ih, a pod
parolom "na usluzi publici", pokušavaju u potpunosti da potisnu.
Knjiga "O pop-muzici"
ili "Iznad pop-muzike" ili "Veličanstvena pop-muzika", kroz
licnu prizmu, koja opet nikad nije bila posebno istaknuta karakteristika njegovog
dosadašnjeg literarnog opusa, opisuje zajednički proces rasta, sazrevanja i
starenja, nečega što je obeležilo skoro ceo prošli vek. A da mu (veku) nije dotaklo osnovne
premise i temelje. I što će možda još neko vreme da traje, a zatim, i da lagano
nestane. Nešto što je "pre 50 godina bilo novitet
kao bioskop pre 100 godina."
M
"Magija i industrija
kulture", opisane u delu Adorna, doduše pre zbog objektivnih nego
subjektivnih razloga, ograničeni više na jazz, nego na pop u celini u
nastajanju, deo su jedne, kako Diedrichsen primećuje "komponovane i masovno produkovane, lepe igre
slučajnosti."
Procesija, religiozni doživljaj,
kolektivna vizija; sele se iz jednog u drugi prostor. Koncertne dvorane,
studiji, prodavnice nosača zvuka, u recepciji savremenog čoveka zauzimaju
posebnu dimenziju.
Na primerima Joe Meeka,
Todda Rundgrena, Gastr Del Sol, The Melvinsa, Terre Thaemlitza, Sunn O))),
Scritti Politti, Roberta Wyatta, Henry Flynta, The Red Crayolae, Caetana
Velosoa, Kanye Westa i Dirty Projectorsa, samo neke da izdvojimo, Diedrichsen
razvija teoriju o apsolutnoj pop-muzici, pop-muziku uzdiže na pijedestal
savremene umetnosti.
Pop-muzika prevazilazi jazz,
evaluira, okreće se ka loopovima, simplicitetu; da bi potiskivanjem vokala,
prelazom iz vokodera u autotune - prevela masovnu publiku u potpunosti u svet
ritma i mašina koje dišu.
Todd Rundgren
Sonična fikcija, dronovi,
basovi, sinkope i brejkovi: haus, techno i minimalizam - izjednačavaju,
sjedinjavaju telo i prostor. Da bi se kroz subverziju subverzije, u nekom od
sledećih koraka, došlo do savršene pop-pesme. I emocije.
U ratu stilova nema poraženih
i pobednika. I to je ono zbog čega svi žele da ratuju. Pop se kreće u pravcima:
queernessa, nedostupnog, kooperacije i potpunog gubitka identiteta.
Možda baš kao opomena. Ili
samo igra?
Ako poznajete
jezik i želite da privremeno zaposlite sive ćelije - brain Gastarbeiter - odlična
literatura. Nadamo se prevodu na engleski ili neki od 10 tisuća naših jezika. Idealno
za oba pola, decu i odrasle. Iako Clara Drechsler kaže: "devojčice ne skupljaju
ploče zato jer im novac treba za make up."...
The Make-Up
...pop-muzika
odavno nije samo moda, nego i znak raspoznavanja, način vaspostavljanja i gašenja
kontakata i sredstvo za dizanje samopouzdanja ugrozenih manjinskih grupa, kraj
ozbiljnosti (po Hegelu) i sl.
I sl.
I sl.
Nemojte se
zavaravati da bolje poznajete pop(-muziku) od Diedrichsena. (Jok bolan!)
Septembar, 2014
No comments:
Post a Comment