How Music Works
Canongate (2012)
"Some
records (...most Oasis albums and Californification by the RHCP) were made so
artificially loud that through the music seemed amazing on the first listen (it
was louder, and more consistently louder, than anything else)" (strana 123)
Posle prepiske sa piscem Dave Eggersom,
Byrne se odlučio da napiše nešto što neće da bude "aging rocker bio".
I tako pisanje i muzika preživljavaju
zajedničke trenutke.
Slažem se s onim što powerty
tvrdi: "oduvek sam više voleo da čitam o muzici nego da je slušam".
Pa i kad je u pitanju David Byrne, ko-autor masterpisa: "My Life in the Bush of Ghosts" iz 1981, zajedno sa Brianom Enoom.
Vida Pavlović
Bez neke pre-terano-pre-ozbiljne namere. Da
se jeftino okupa u memoarističkom moru sećanja, recimo. Byrne istovremeno roni
kroz naučne i literarne opuse Josepha Campbella, Alana Lomaxa, Alexa Rossa,
Johna Cagea, Dana Levitina, Olivera Sacksa i više od 40 godina vlastite prakse
i karijere: u vazduhu i na točkovima. Turnejama, snimanjima, promocijama,
kolaboracijama, naime. Ocean of sound, naime.
Kad je prvi put svirao sa svojim Talking
Headsima u Nashvilleu, bili su najavljeni: "Punk rock comes to Nashville! For
the first, and probably the last time!" U knjizi se nalazi i rukom iscrtan
plan legendarnog kluba CBGB. I mnogo toga drugoga.
The Meters
I da "We're all Africans".
Nekako, nije važno samo to čije si koncerte u životu odgledao, nego i gde se to
desilo. "Poor Susan Boyle; I can identify."
I kao što kaže, novac i budžet, najograničavajuci
su faktori u performansu. Za vreme solo turneje za album Rei Momo, krajem
osamdesetih, skupilo se ipak dovoljno love i za plesačice i plesače.
Koreograf Noemi smislila je par veoma
jednostavnih "pravila":
"1. Improvizuj pokrete uz muziku, dok
ne dođeš do fraze u osam koraka. (u plesu, fraza je kratka serija koraka koji
se mogu ponavljati.)
2. Kad pronađeš frazu koja ti se dopada,
loop (ponavljaj) je.
3. Ako vidiš kod nekoga jaču frazu,
iskopiraj je.
4. Kada svako ponavlja
istu frazu, zadatak je gotov."
Neke od tvrdnji, u međuvremenu
su postale postulati od kojih se veoma retko odstupa. Analogna i digitalna
tehnologija oblikuju muziku, koja je po svoj prilici, danas postala konkretnija
i ekstremnija nego ikada. Ali opet ne ekstremnija nego što
će sutra da bude. (Tako je!)
Talking Heads, u mobilnom studiju "Record
Plant Remote", snimili su neke od najboljih pesama: "Life During
Wartime" i "Dancing for Money".
Talking Heads
Za neki pop i dalje je važno poreklo i to odakle
dolazi. New Orleans funk Metersa, nosi u sebi neizbrisive klice Kube, Haitija i
izbegličke tuge. Brazilac Tom Ze u "Something Ain't Right" kombinuje groove
sa ijexa ritmovima koje na zvonima i praporcima izvode face iz Candomblea, Afro
regiona njegove otadžbine.
Ko pročita knjigu, naići će i na pregled
raznih biznis modela za produkciju i plasman muzike. Licenciranje, promocija i
sl. I mnogo toga drugoga. Konkretna muzika. I konkretna tišina.
UNESCO rezolucija iz 1969 garantuje ljudima
i pravo na tišinu. Neprekidna muzika.
Buddha Machine, mali "music player"
koristi slučajne algoritme da bi u kratkim serijama generisao beskonačne i
neponovljive melodije.
Buddha Machine
Između tišine i melodije, kao i uvek,
nalazi se čovek koji pokušava da odgonetne jednu od večnih misterija: "Kako
funkcioniše muzika?". Šta je melodija, a šta nije?
Facit: Byrne piše onako kako svira i peva.
Zanimljivo i sofistikovano. Pitchfork kaže, da u kolaboracijama i saradnjima
nije probirljiv. Za: "a bug of Doritos".
I tako pisanje i muzika preživljavaju
zajedničke trenutke.Bratstvo i jedinstvo u "roamingu".
Septembar, 2014
No comments:
Post a Comment