Journey To a Plugged in State of Mind:
Electronic Music/A Century of Experimentation and Exploitation by Dave
Henderson
Cherry Red Books (2010)
“They
had a way with words, these journalists." - Dave Henderson o recenziji
albuma "Floating Music" Roberta Schroedera u nemačkom magazinu "Musik
Express"
Od Varezea do La Roux; od Stockhausena do
Matthew Deara; od Oliviera Messiaena do Global Communication. Bivši novinar i nekadašnji
urednik magazina: Sounds, Q, Mojo i Mixmag. poseduje prilično sređenu memoriju
i preglednu muzičku kolekciju, za koje je spolja teško utvrditi neku posebnu
logiku, osim da su u pitanju studiozna, izoštrena i u(s)merena strujanja slova
i elektrona, iz kojih izbijaju zvuk, suze i znoj.
Čovek poželi da čitanje
ove knjige nikada ne prestane, da ima milione stranica. U sedam poglavlja: (1) rane
godine - umetnici i ekscentrici, (2) šezdesete, (3) Moogovi izmišljanje ambijentalnosti
i selidba u Berlin, (4) saundtrekovi, semplovi i parcelisanje podijuma za ples,
(5) svet drogama pometenih multisemplova, (6) demontaža zvuka i (7) Buddha i
post post-dabstep iskustvo - autor u kratkim skicama/recenzijama, naznačuje
kako se razvijala sprega kreativnosti i tehnologije u uslovno rečeno,
elektronskom pop domenu.
Global Communication
Za nešto moraš da se
uhvatiš. Bez istorije i praistorije jednostavno, ne ide. Krenuvši od pronalaska
Thadeusa Cahilla, telharmonijuma ili dinamofona iz 1912. godine i Luigi
Russolovog albuma "The Art of Noises" na kome se čuju šaputanje, zviždukanje,
vriska, dreka, metal, drvo, koža, svrab.... i koji je, decenijama kasnije,
inspirisao Trevor Horna i Paul Morleya da osnuju etiketu ZTT (ZANG_TUMB_TUUUMB),
sve je u konstantno isprekidanom i neobičnom kretanju, širenju i sužavanju. Audio-elektroničari
kradu iz prošlosti, sadašnjosti i budućnosti, i jako je teško svemu odrediti
neki linearni(ji) tok. Disanje i BPM u pokretu.
Paralela između kompilacije sa interpretacijama
Rachmaninoffa, Tchaikovkog, Stravinskog, Glazunova... iz ruku i antena Clare
Rockmore - "The Art of The Theremin" (1977) i debija "The Moog
Cookbook", (1995) dua Brian Kehew i Roger J Manning Jr. (Jellyfish), sa
digitalizovanim obradama Soundgardena, Weezera, Neil Younga i drugih, mogla bi komotno
da se produži i na, u ovom delu nespomenute, na neki način, epohalne, Uwe
Schmidtov, "softver koji peva" i "l`art pour l`art" - Lb - "Pop
Artificielle" (1999) ili "Life's
a Gas" (1995) - Wolfganga Voigta, pod pseudonimom "Love
Inc."
Gerry +
The Holograms
Premeštanje
kroz prostor i vreme, iz prostora u vreme, iz vremena u prostor, novi kontekst,
stari kontekst u novom ruhu, odavanje tajni i priznanja, devalvacija vrednosti,
biti prvi ili poslednji u nečemu, biti neko, niko i ništa... Po kojim
kriterijumima delo dospeva na stranice knjige koja se bavi prekretnicama u
razvoju i stavkama u istoriji? Geografija zvuka. Ta "fuzzy"-nština,
neodređenost, otkriva paradoks i svu lepotu zanata muzičkog žurnalizma, jer
niko ne može da poznaje baš sve. Tako da se iz nepoznavanja nečega izvlači dodadtna
vrednost, kapital za top liste budućnosti. Pitanje "Can computers compose?"
može da se proširi i s domena komponovanja na domen pisanja o komponovanju.
Komponovanja pisanja. Kako udahnuti dušu mašinama koje nas okružuju?
Severed
Heads
U "Journey..."
ima mesta i za Pink Floyd i Radiohead i The Who (Baba O'Riley - 1971). Evidentno
je da i u kvalitetnom mejnstrimu može da se nasluti klica "Electronic
Meditation" (1970) - Tangerine Dreama ili obrnuto. Kvalitetan andergraund danas
skoro da ne može da se zamisli bez singla "Virginia Plain" (1971) -
Roxy Musica. Mada, ja lično, ne mogu da smislim ni andergraund ni mejnstrim. Kao
pojmove.
Dalje,
preko Vangelisa, neizostavnih Kraftwerka, Mike Oldfielda i Jean Michele Jarrea,
pa epohalnih NEU! ili Sparksa priča se seli u 80e. Prilično dugački i sadržajni tekstovi o "Reproduction"
(1979), "Only After Dark" (1980) i "Dare" (1981) - Human
League, samo potvrđuju Hendersonove skrivene afinitete i sklonosti iz vremena
magazina "Sounds" i favorite: 23 Skidoo, Severed Heads i Cabaret
Voltaire. "Claustrophobic drive into alienation."
U jednom
daha spominju se i Primal Scream, Massive Attack i The Shamen. S'Xpress,
M/A/R/R/S, Baby Ford.
Sleaford Mods
Pocetak
XXI veka obeležili su Fennesz - "Endless Summer" (2001), Matmos - "A
Chance to Cut Is A Chance To Cure" (2001). Pa sve do Fuck Buttons, Animal
Collective, Ikonike i Tri Tačke.
Vrlo
dobar pregled. Izoštren pogled. Ko želi informaciju iz prve ruke, a mlad je i
neiskusan, može da se posluži ovom knjigom umesto Wikipedijom. Nađe se ponešto
i za matore. I za one između. Iznad. Ispod. Bilo gde, svuda i nikuda. Putovanje
se nastavlja ili stalo je samo naizgled pa sve do u nedogled.
Juni, 2014
No comments:
Post a Comment