Politik der Apokalypse:
Wie Religion die Welt in die Krise stürzt/Black Mass: Apocalyptic Religion and
the Death of Utopia
Penguin/Klett-Cotta (2007/2009)
"Apokaliptično razmišljanje je nostalgija u
njenoj, bez sumnje, najgoroj formi" - Adam Phillips
"...moralni sunovrat ljudi koji ubijaju u ime
demokratije je veći..." Cvetan Todorov
"...Prosečan
čovek uzdiće se na nivo Aristotela, Getea ili Marksa..." - Lav Trocki
Poznati britanski politički filozof, u
prilično provokativnoj, kontroverznoj, ali i izuzetno zanimljivoj analizi/knjizi,
prepoznaje sličnosti i paralele između islamskih/hrišćanskih fundamentalista,
neoliberalnih turbokapitalista, Jakobinaca Francuske kasnog 18. veka,
nacionalsocijalista i činovnika vlade Busha mlađeg. Izlaz iz, na (ne)stvarnim činjenicama
zasnovanog, utopijskog raspoloženja masa, na početku XXI veka, vidi u konzistentnom
sprovođenju real-politike.
Nametanje "zapadnog" modela
demokratije, često sprovođeno nelegalnim sredstvima i pod motom "borbe
protiv terorizma"; oblikovano manipulacijama javnog mnjenja, poluistinama,
masivnim vojnim intervencijama u raznim zabitima sveta, veoma je kontraproduktivno.
Iraku npr. preti raspad u dve ili tri nove i nestabilne države koje su pretnja
za protok energije i kapitala. U Afganistanu su Amerikanci u veoma kratkom perodu
izgubili daleko više vojnika od broja civilnih žrtava, stradalih 11.09..
U svojoj metodologiji, Gray svrstava
politiku moderne u poglavlje istorije religije. Komunizam, kao preudonauka pod
parolom: istorijski materijalizam, koštao je po nekim statistikama više leševa
nego nacionalsocijalizam iznikao iz "rasnog učenja", kojekakvih
zabluda i pogrešnih procena. Revolucionarni neokonzervativizam pokušava da
uspostavi novi globalni poredak kroz univerzalnu demokratiju i jedinstveno
slobodno trziste.
MAN
FOREVER
Iako je biblijska apokalipsa u svom
prvobitnom značenju pre "razotkrivanje", u širokome svetu, uspostavlja
se i ustoličava njeno eshatološko tumačenje. Čak i sekularni umovi, poput
Marksa ili Francisa Fukuyame (ili Kojeve), govore o "kraju istorije".
I tako, neki čekaju konačni dan/sud, drugi mu se svim sredstvima suprostavljaju,
treći ga žive punim plućima.
Utopija, težnja ka idealnoj zajednici,
jedno od svojih brojnih oličenja dobija 1848. na severu američke savezne države
New York, kada sveštenik John Humphrey Noyes formira zajednicu, "Oneida"
na principima "hrišćanskog perfekcionizma". Hrišćanstvo, kao nada u
obnovu sveta, iako to trajno pokušava, nije uspelo da oslobodi čoveka iz okova
nasilja, ni danas. Onako kako je sprovođeno i upražnjavano, samo je potpomoglo
i pospešilo nastanak totalitarizama i totalitarnih derivata. Ova knjiga se između
ostaloga, bavi više njihovim sličnostima, nego razlikama. Sve do današnjih/sudnjih
dana.
Metode raznih terorističkih, paradržavnih,
multinacionalnih ili državotvornih organizacija, bombaši samoubice, politički
ogranci i nekonvencionalno mučenje zatvorenika. Inkvizitorske metode i
konstante koje se ne brišu i ukidaju tako lako, proglasima, sporazumima,
promenama društvenih sistema i partija na vlasti. Autor ide prilično daleko, pa
i korene (da(v)našnjeg) (neo)liberalizma pronalazi u religijskim učenjima.
Turbonegro
U amerikaniziranju apokalipse kada svevišnji
zapoveda napade na države hiljadama milja udaljenim od prerije, kazina, saluna
i kazina.
Ovih 300 i nešto stranica često zalaze u vratolomne
intelektualne konstrukcije sveobuhvatne zbilje, istorijske (ne)pravde i kosmičkog
jedinstva. Nekad, pod oporom lokalnom anestezijom, kad se bave vladavinama Thatcherove
i Blaira. Negde pred kraj i čitaocima i piscu ponestaje daha. Ako ne ništa, a
ono uspevate da se celo vreme ili slažete ili ne slažete s onim što vam se s leva
i s desno servira.
Za razliku od većine knjiga o kojima ne
znate šta bi trebalo da mislite, ova vam pomaže da izgradite čvršći i jasniji
stav. Što kažu Turbonegro na albumu "Apocalypse Dudes": " Don't
Say Motherfucker, Motherfucker". Svetom vlada(ju) "
Zillion Dollar Sadist(s)".
April, 2014
No comments:
Post a Comment