Morrissey
- Autobiography
Penguin Classics (2013)
Na koncertu Morrisseya u Sao Paolu, masa
podiže na binu devojku sa belim štapom: "Ne mogu da te vidim, ali volim
te.", ispisano je na papiru koji mu pruža.
Autobiografija Stivena Patrika je lepo i
prijatno, dobrim delom i jako bogato, rečito i inspirativno/konspirativno -
ispisana. S druge strane, njegov privatni život i nije baš neka pogodna podloška
za holivudski biopik - sve je nekako u domenu fiktivne introspekcije. Nekako,
previše je obuzet brigom o sebi, unutrašnjim previranjima, a premalo stvarnom brigom
o drugima, konkretnim potezima. Ta briga o drugima i kad postoji, daleko je od
realnih, uzročno-posledičnih sfera. Više je vezana recimo za novinske natpise,
dnevno političke teme i prilično je apstraktne prirode u svojoj suštini. Ipak,
reč je o pevaču i tekstopiscu koji je na intimnim frustracijama i nedoumicama
izgradio nesumnjivo impozantnu karijeru, a da nam one (frustracije) ni posle
svih albuma i svih intervju, pa i ove knjige u izdanju Penguin Classicsa nisu
baš najjasnije rasvetljene. Fanovi su ipak skloni da se s njima emotivno identifikuju
i da u njima pronalaze zajedničke momente i simptome.
Daleko je poznata ta hladnoća prema velikoj
većini ljudi iz vlastitog okruženja i gotovo patološka ljubav prema flori i
fauni koja strada na svakodnevnom jelovniku. Setimo se samo, u ovoj knjizi
nepomenute epizode, kada je iz pratećeg benda izbacio ni krivog ni dužnog, Richarda
Hawleya, samo zato jer je u bekstejdžu pevao Elvisove pesme. I tako mu
nenamerno pomogao da startuje solo karijeru.
Za razliku od danas već daleko poznate
biografije "Morrissey & Marr" autora Johnny Rogana u kojoj, ako
se dobro sećam, prvih sedamdeset stranica u klasičnom britanskom pripovedačkom
stilu otpada na geografiju i poznavanje prirode i društva poslednjih 300 godina
Manchestera i okoline, ovde dikensovski odmah startuje priča o najranijim sećanjima:
detinjstvo, voljene majka i dadilja. Već na sedamdesetoj stranici kreće sa
slikom Jerry Nolana na omotu debitantskog albuma NY Dollsa kao fetišom "prve
žene" u koju se zaljubio.
I ta i ostale ljubavi su u celoj knjizi
maglovito opisane. Izvodi se zaključak da su te nesrećne ljubavi uglavnom
plantonskog i fiktivnog oblika i bez životnih sokova, tj. sa beživotnim sokovima.
Morbidno.
Preko Billy Duffyja dolazi do gitariste
Johnny Marra ili Marr dolazi do njega i onda kreće priča o The Smithsima, nikad
do kraja raščišćenim odnosima sa lejblom Rough Trade, komercijalnom uspehu,
raspadu i sudskim raspravama sa bubnjarem i basistom. Ovo poslednje je i neki
vid literarnog obračuna sa ljudima koji su "uživali" dok je on kreativno
duboko patio i zato zaslužuju da budu opanjkani do maksimuma. Morrissey se razočarao
i u Siouxie i u Bowiea i u Neila Aspinalla i mnoge druge. I dalje je prijatelj
sa Nancy Sinatra i Davidom Johansenom.
Zanimljiva je i epizoda kad sa likom iz NY
Dollsa (mislim) razmenjuje utiske o životu. Ovaj mu kaže da je konzumirao
toliko seksa i droga da ga čudi da je još živ, a ovaj mu uzvraća da je on od
svega toga tako malo imao da se isto tako čudi da je još živ.
Solo karijera, albumi, turneje, putovanja i
selidbe po svetu...
No comments:
Post a Comment