Sunday, February 13, 2022

Proporuke niko ne čita: Noćna projekcija – Oto Horvat

 Noćna projekcija – Oto Horvat

Akademska knjiga - 2021

 

Rečnik mi se raspada i sužava. Čitam mnogo, relativno mnogo, ali reči kako ulaze u glavu, tako iz nje i izlaze. Ne zadržavaju se puno u njoj. Godine očajavanja, samoće i zaborava. Moj duhovni softver prihvata sve manje podataka. I memorija škripi. Toliko o trenutnom raspoloženju. A sada malo o Novom Sadu i okolini. Jednoj večeri provedenoj u tom gradu i uspomenama evociranim poput izoštrenog i usporenog snimka, u knjizi Noćna projekcija.

Oto Horvat je poeta iz Novog Sada sa trenutnom adresom u Firenci. Čovek osebujnog talenta, nesebičnog jezika punog metafora povučenih mahom iz svakodnevnice i inspirisan svetskom literaturom. Osećajan. Intelektualac. Više posmatrač neko saučesnik. Kritičar? To nisam siguran.   

Prve scene opisane u ovom romanu vezane su za jednu vožnju taksijem sa aerodroma. Putovanje u rodno mesto. Velika i živopisna slika deponije i otpadaka koja se odvija na nekoliko stranica kao iz filmove Bunjuela i De Sike. Sav taj nered, može da se sredi za par dana ozbiljnog rada. Kao da se ljudi našeg podneblja brane smećem i ružnim izrazima i poganim slikama od razvijenog sveta. Sveta koji ne prihvata nered i nedisciplinu osim u ograđenim getoima i koji nemilosrdno širi svoje pipke, samo traži i traži, a daje sve manje i manje zauzvrat. Industrijska predrevolucija ulazi u naše krajeve. Napuštamo feudalizam.

U piscu javlja se velika želja da ispita vlastitu prošlost. Što je normalno i za očekivati. Zapitkuje majku koja još uvek živi u porodičnom domu, prebire po fotografijama, hoda poznatim ulicama, susreće likove iz mladosti, poznanike, prijatelje koji više ne svraćaju na mesta uspomena, rodbinu. Prolaze dani u lutanju i potrazi, na licu svakog prolaznika čita poneku priču, pronalazi poneki odgovor. Razmišlja o ocu pijanisti i udaljava se potpuno duhovno od njega, izgubljeni sin. Fizički odavno nije tu. Majka ne želi da ga opterećava, gleda TV serije i sve što su imali da kažu jedno drugom, već je izrečeno. Ćute. Opšte nerazumevanje. Ili samo literarna odbojnost. Fikcija.

Sve to nekako ide i dan pred polazak nazad pretvara se u jednu dugu i iscrpnu Noćnu projekciju. Još jedan spomenik vojvođanskoj varoši od nekoliko stotina hiljada stanovnika. A ima ih u literaturi dosta. Padaju mi na pamet obojica Tišma, svako na svoj način. Ljubav i osuda. Osuda i ljubav. Ljubav.

Tu je jedan nastavnik mačevanja. Drugarica, prva simpatija, šta li? Nekoliko kratkih pasaža viših fantazija prekidaju tok priče i kao u nekom transu zamagljuju i pomeraju inače čvrstu i homogenu strukturu štiva. Pojavljuju se brat i sin. Druga strana nedostaje neizmerno i to je cela tragedija pripovesti. Tamo si gde je i tvoja inspiracija. Ljubav.

Ne bih rekao da je Novi Sad kriv za bilo šta. Ljudi u inostranstvu puno rade i jednostavno odžive se. Postaju permanentni stranci u želji da se negde skrase za sva vremena. Horvat se skrasio u svojoj pisanoj domovini. Uz pisce i pesnike. Noćna projekcija je i svedočanstvo nesigurnosti i traganja ispisano sigurnom i suverenom rukom.

Pomalo u ključu drugog Novosađanina iz egzila, matematičara i filozofa Vladimira Tasića. Pitam se da li će u skoroj budućnosti, Srbija da ima više književnika izvan, nego unutar matice. Da li će nova većina najjačih autora srpskog jezika da nose sa sobom i neki strani pasoš? Dolaze povremeno ili nikako? Čak i rečenice gube prvobitnu strukturu i osećaju se pravila i uticaji novih adresa i okruženja.

Zemlja ne može svojih intelektualaca i radnika u inostranstvu da se odrekne iako njihovu tešku, oporu, nekad i mudru reč ponekad oseća više kao teret nego kao snagu i nešto što je gura napred i izvlači iz blata 40ih i 90ih i ko zna kojih sve ne još.

Kao da smo svi mi koji malo više čitamo Tomasa Bernharda počeli prenaglo da prihvatamo izraz, silinu i jačinu Bernharda i kritikujemo i obaramo sve pred sobom i sve iza sebe. Bernhardov razlog bio je mnogo jači od našeg, razloga donedavnih „pobednika“. Bernhard zove i opominje svoje sunarodnike da ne kreću ponovo u glupost i katastrofu svetskih razmera.

I pored Gavrila Principa i Tesle, premali smo za velike pizdarije i svima je puna neka stvar nas. Mislim opštu katastrofu, tu više nismo face. Opet, imamo velike književne talente. Neka i ova projekcija završi u i na vašim rukama.

Dijaspora greši. Dijaspora spašava od zaborava. Dijaspora čuva svoj narod od nestajanja. Kroz delo i kroz reč. Čuvajte nas.   




No comments: