Zvuk revolta
ili
Der Klang der Revolte
Schott (2013)
"Radoznalost je najgora droga"
Prelaz iz šezdesetih u
sedamdesete godine bio je uzbudljiv kao i putovanje iz zapadne u istočnu "Evropu"
i obrnuto. Muzika briše granice koje crtaju stare i mudre glave.
Knjiga Krautrock Sampler Juliana Copea je
otvorila pandorinu kutiju i dugo držala primat na temu kosmičke muzike. Tamo
gde su autori Hennig Dedekind i Nikos Kostopoulos svojim delima pokušali da se
nadovežu nesto preciznijim tretmanom materije, susrećemo se sa više pitanja
nego odgovora. Tek je Christophu Wagneru, nekadašnjem seoskom učitelju, danas
sa stalnom adresom u Hebden Bridge, Zapadni Jorkšir, Zvukom revolta konačno pošlo za rukom da baci malo svetla na "magične
godine zapadnonemačkog andergraunda".
Anima Sound Traktor Go Go Go
xhol Caravan - All Green
Imena poput Ton Steine
Scherben, Ihre Kinder ili Frumpy i posle ovde izrečenog će da nose važan, ali
ipak lokalni karakter. Lavina koju su pokrenuli Can, Faust, Kraftwerk, Neu,
Xhol Caravan na globalnom, svetskom planu i dan danas može da se oseti u
podrhtavanjima aktuelnih muzičkih zbivanja.
Embryo - Opal
Nemačka (kontra)kulturna i umetnička scena
gurana snagom levice koja je kao i uvek u stanju da odlično proceni socijalnu
situaciju, kritikuje i oštroumno oučava probleme, ali i da na te parametre
ponudi najgori mogući odgovor, bila je i ostala motor u borbi protiv ogravničavanja
individualnih sloboda. Ono sto se u
ovom štivu nudi je pre svega snaga trivije, podataka skupljenih očigledno
dugotrajnim i mukotrpnim istraživanjem, brojnim razgovorima sa ondašnjim
akterima, ali i studioznim i analitičkim razmišljanjem.
Exmagma (1973)
Detalji poput cvrčka u
studiju Conny Planka i teranja muzičara da improvizuju uz njegovo cvrčanje ili
dolazak roditelja Chrisa Karrera u Amon Düül komunu i provobitnog šoka neredom u
kuhinji samo su neki od indikatora krativnosti i haosa u kome se tadašnja mladost
nalazila. Karrerovi roditelji nisu napustili stan dok nisu oprali suđe i sve
doveli u kakav takav red.
Agitation Free - You play For Us Today
Zvuk revolta počinje pričom o protestu protiv svega postojećeg, prvim albumima nekadašnjeg
bubnjara Ude Lindenberga na maternjem jeziku što je u to vreme bio kuriozitet. Pevalo
se i sviralo na Engleskom. Nevreme započinje mešovitim nastupima The Who i Jimi
Hendrixa na festivalskim binama sa lokalnim bendovima. Neki su zadovoljni
kopiranjem anglosaksonskog i afroameričkog idioma, dok drugi kreću u potragom
za nečim novim i iskonskim. Basnoslovne sume izdvajaju Michael Hoenig (Agitation
Free), bubnjar Tangerine Dreama Klaus Schulze ili Eberhard Schoener za Moog ili
EMS VCS3 sintisajzere. U manifestu iz 1971 Florian Fricke kaže: "mi ne tražimo
muziku u zvuku mašina, nego u nama samima". Florian
Schneider, momak iz bogate kuće i talentovani flautista zajedno sa Ralfom
Hütterom formira Organisation, a potom i Kraftwerk. Hütter se svesno udaljava
od Hammond standarda i umesto konvencionalnog zvuka, perkusivne dinamike
udarca, vibrato efekata, jazz blue notes i sinkopa, teži ka čistom i hladnom izrazu,
izrazu bez ikakvih efekata. Postave se, kako u Kraftwerku, tako i u drugim
bendovima s prelaza iz 60ih u 70e konstantno menjaju, rezultati su sve
prefinjeniji. Neu!, Cluster, Kluster i Harmonija i pored slabih tiraža
objavljuju albume koje autoriteti poput Brian Enoa poštuju i obožavaju.
Free jazz i radikalni jazz, nastali pod
okriljem zvezda Ornette Colemana, Cecil Taylora i Alberta Aylera, sluša se i
svira i u Zapadnoj Nemačkoj. Peter Brötzman i pored brutalnih kritika štampe,
nemaštine, uz podršku supruge odlučuje da ne proda instrumente i krene u neki
drugi život. Bubnjari Mani Neumeier (Guru Guru) i Jaki Liebzeit (Can) su
zapravo započeli sa jazzom, pre nego što im je postalo tesno i pošto su se
preselili u kosmičke vode. Wolfgang Dauner "autsajder među autsajderima"
sa svojim EMS 100 uređajem promoviše totalnu improvizaciju, performance art i
scenski hepening.
Eberhard Schoener -
Meditation
Globe Unity Orchestra - Globe Unity 70
Od sredine pa negde do pred sami kraj
Wagner piše o različitim aspektima andergarunda kao što su loše organizovani
festivali, uticaji svetske world muzike (Embryo, Limbus 4), ulični trubaduri (F.
J. Degenhardt), džemu Froesea (Tangerine Dream) i Kena Pinea (gitarista, The
Fugs), veličanstvenim nastupima stranaca (MC5, Edgar Braughton Band, Alexis
Korner,... ). Open air festival "Love & Peace" na ostrvu Fehmarn,
sponzorisan sa 200.000 maraka od strane kraljice erotike Beate Uhse, prerastao
je u totalnom haosu u "Hate & War" festival.
Limbus 4 - Mandalas
Komune u kojima su mahom na selu i u
provinciji, iz ubeđenja, ali i ekonomskih razloga živeli neki bendovi poput
Kraan, Checkpoint Charlie, Kikbit Information, Exmagma neslavno su završile. Često
u svađama i psihofizičkim traumama. I uopšte, celokupna logistika se jako teško
uspostavljala dok scena nije uzela zamaha i ubrala prve plodove uspeha. Treba
izdvojiti zaslužne lejblove "Ohr" i "Pilz", sve dok mejnstrim
nije prepoznao priliku za zaradu: "Brain" ("Metronome"), "Zebra"
("Deutsche Gramophon"), "Vertigo"("Philips") "Nova"
("Telefunken/Decca"). I pored svega, velika većina je teško mogla od
turneja i nosača zvuka da skrpi kraj s krajem.
Nurse With Wound - Zero Mix
Definitivni kraj je rezervisan za poglavlja
o animalnim zvucima Anime (Paul/Limpe Fuchs), gerilca Tima Belbea i Xhol
Caravan i neponovljive Can. U epilogu sledi analiza eha i današnje percepcije,
pre svega u Britaniji, ali i šire. Nezaboravni John Peel, čiji se nedostatak danas
jako oseća, veličao je tokom svog života Faust-Tapes.
Posle prve britanske turneje jednog nemačkog benda - Birth Control, sledili su
Amon Düül 2 koji su npr. za vreme nastupa u Oxfordu imali probleme sa naci
frikom koji je uz "tradicionalni pozdrav" veličao firera i mahao
vodenim pištoljem. Totalno promašio temu.
Hallogallo 2010
Ovaj poslednji deo i jeste napisan nekako
umorno i vidi se da je autoru ponestalo snage, pa da mu ne zamerimo na ironičnom
podnaslovu: "Krautrock über alles". Shvatimo to na pozitivan način.
Peter Brötzmann Chicago Tentet - Aziz
Svakako, radi se o nečemu sto možemo da okarakteristišemo
kao "(Inter)national Treasure" i nadajmo se sličnim izdavačkim i
autorskim poduhvatima i iz drugih delova planete. Reč je o jeziku koji svi
razumemo. Jeziku muzike.
Dario Stajić, oktobar
2013
No comments:
Post a Comment