Slovenačko-hrvatski EBM duo. sa rotirajućim gostima na dodatnim vokalima i instrumentima, Borghesia, tokom 80ih i prve polovine 90ih, ostavio je prilično dubok trag ne samo na sceni bivše Jugoslavije, nego i u širim, evropskim okvirima. Kako se taj bazični zvuk prilično istrošio i kako je ponestalo novih ideja, tako je i palo interesovanje ne samo za Borhesiu, nego i za celokupnu scenu. I danas, deluju kao bend sa gitarama, bubnjevima i visuals, ali njihova levičarska oštrica i kritika društvenih odnosa, prilično su otupeli. Bar po mom ličnom mišljenju. Nekako, nostalgija me vuče u ta vremena kad su stvarno imali i znali šta da kažu i pokažu i verujem da će kao što sve ide nekim cikličnim tokom, ponovo da postanu ne samo aktuelni, upečatljivi, nego i da poraste interesovanje publike za njihov izraz.
Borhesia u svom domenu koristi metode i inspiraciju, slično kao i njihovi zemljaci Laibach iz umetničkih izvora kao što su talijanski futurizam, ruski konstruktivizam, Kurt Weill i sl. Mogu podjednako da se s uspehom vizije, porede sa švajcarcima Young Gods ili sa Revolting Cocks. Obrađivali su teme kao što su totalitarizam, ekstremna desnica, seksualnost ili druge devijacije u privatnim i društvenim odnosima. Za one koji su imali sreću da ih vide na sceni tokom njihovog zenita, uveren sam da dobro znaju koliko i kako mašine i čovek, zajedno, mogu da postignu prilično kompaktan i energičan zvuk i da nas prilično oznoje.
Boja glasa Darija Servala i Aldo Inavčić za elektronskom skalamerijom, ili za bubnjevima, u poznim danima, znali su da ugreju publiku do usijanja. Čak i oni s dve leve noge, nisu mogli, a da se ne pokreću uz hladne ritmove i zapaljive refrene. "No Hope No Fear" i "Escorts" za belgijski Play It Again Sam, danas su klasici ne samo žanra, nego i u širim sferama. Originalni EP "Ogolelo Mesto" ili "Ljubav je hladnija od Smrti" za Založbu FV, uspeli su i po dizajnu i produkcijia, a i prilično su na ceni kod kolekcionara.
Nekako od svega, najviše izdvaja se "Resistance" i kao celina i kao skup pojedinačnih kompozicija. Semplovi političara ili "narodnih" motiva, bili su ujedno znak neslaganja sa dešavanjima na krupnom planu. To je nekako i razumljivo. Berlinski zid je pao. Bio je kraj socijalizma u Evropi. S druge strane, jasno je da su u pitanju lokalpatriote koji su budno pratili globalna zbivanja i bili svesni da ono što je u krvi nastalo, samo samo u krvi može i da nestane. Ublažavanje štete nije se desilo. Uostalom kao i sve ostalo duhovno, ljudsko, materijalno i nematerijalno, svi smo platili veoma visoku cenu naših zabluda i "njihovih" pogrešnih procena. Borghesia odabrala je svoju stranu istorije i pokazalo se da su na strani novih, ali ne i starih pobednika. Zapravo, svi zajedno, izgubili smo vredne godine naših mladosti. Ali da ne budem u potpunosti negativan - silom nesrećnih prilika i okolnosti, neki su dobili priliku da se umetnički potvrde upravo zbog te tragedije koja nas je sve zadesla. Da završim, Borgesia bili su za sve nas koji smo ih poštovali - sreća u nesreći.
Borghesia - Divlja horda
Borghesia - Blato / Mud
Borghesia - Discipline! (There is a rebelion in the wind)
Borghesia - She is not alone - Driller lover mix
Borghesia - So young
Borghesia - N.U.D - Poppers mix
Borghesia - Message - medialink mix
Borghesia - Nočne šetnje - Live
Borghesia - Ni Upanja, Ni Strahu / No Hope, No Fear
Borghesia - Ogolelo mesto/Rugged city
Borghesia - Conflict
Borghesia - Game's over
Borghesia - Too Much Is Not Enough
Borghesia - Kons
Borghesia - Tako mladi
Borghesia - Ljubav je hladnija od smrti I.
No comments:
Post a Comment