Sunday, July 09, 2023

S glupim si – Bruce Adams

 S glupim si – Bruce Adams

You are with Stupid

University Of Texas Press – 2022

kranky, Čikago i novootkrovenje nezavisne muzike

 

Posle stotina pročitanih knjiga o popularnoj muzici sve nekako počinje da se ponavlja i vrti u krug. Da li je stvar u preteranoj količini informacija ili sumnji u verodostojnost istih? Ne znam. Odavno nije zabavno. Čovek pita se da li da veruje internetu, jer sve s čim se danas susrećemo, manje više stoji na serverima velikih kompanija i literatura pati od nedostatka dubljeg smisla, osim smisla da zabavi, zbuni i učini nam vreme i život podnošljivijim i smislenijim. I varljivog sećanja onih koji su radili i usput udisali dim na koncertima i bivali poliveni pivom iz nečije, možda i sopstvene krigle, onog sećanja koje nas vara i u koje nas svedoci iz različitih perspektiva različito uveravaju posle niza, sada može slobodno da se kaže, uzaludno proćerdanih godina koje su pojeli skakavci. Nije svako Ričard Brenson, Zakerberg i Elon Mask da svoje, a što da to i ne kažemo glasno – Zablude, debelo naplati i plasira nam svaki dan kroz brojne portale kao jedinu i baš jedinu i nezaobilaznu istinu. Smisao su, oni to dobro znaju, brendovi, suptilne reklame i skrivene poruke kojima popularna kultura zaista obiluje i zbog kojih varljive vrednosti skaču i devalviraju i čiji su mehanizmi sve manje suptilni, a sve više agresivni, navalentni i banalni. Danas popularna muzika boluje od banalnosti i potcenjuju se klinci, oni kojima je namenjena i koji za nju izdvajaju teško stečene džeparce.

Zato kada autor knjige „S glupim si“, bivša polovina dueta koja je stajala iza male, agilne i antologijske izdavačke kuće kranky, kaže da je sredinom 90ih prodao 3000 nosača zvuka glavnog akta, Labradforda, moramo da imamo u vidu da je to nekad bila velika cifra u kontekstu nezavisne scene, a mala i smešna za 6 tadašnjih takozvanih mejnstrim etiketa: Sony, MCA, WEA, Polygram, EMI, and BMG. Ko je od velikih preživeo potop i agoniju usled digitalizacije i slobodnog „šerovanja“ fajlova to možete da nađete i ako vas zanima - uz malo entuzijazma veoma lako. 3000 je danas i za ozbiljne izvođače iz njihovih redova ozbiljna i nedostižna cifra. Kako tu novac cirkuliše i na koje se sve načine muzičari izdržavaju i dovijaju, tema je za neku drugu priliku. A i mnogo toga je već opštepoznato i deo opšte (ne)kulture.

Da bi se objasnio fenomen krankya, jedne od tri potteme ove izuzetne knjige, druge dve su čikaška nezvisne scena 90ih i nezavisna muzika uopšte, moramo da se malo dublje pozabavimo nezavisnom muzikom od kraja šezdesetih pa na ovamo. Namerno ponavljam ovo „nezavisna“ jer Adams je izričit u tome šta je nezavisno, a šta ne i iako je dugo hleb zarađivao u Cargo distribuciji, jako eksplicitno iznosi sud i osudu nekih navodno moćnih imena tadašnjeg andergraunda. Neki bendovi i solisti, a da to nisu ni Beatlesi ni Stonesi ni Elvis ni Dylan, imali su češće mali, ređe veliki odjek u širem delu javnosti, a da se njihov opseg danas može teško realno sagledati i tako lako zaobići. Na primerima Stoogesa, Velvet Undergrounnda, Blue Cheer, Silver Apples, Slint ili kao u slučaju krankyja nešto mlađih Britanaca Spacemen 3, vidi se da je uz štampu i oralnu propagandu, jedan, ne tako mali broj muzičara delio sličan ukus i bio u stanju da se izdvoji entuzijazmom istražujući domaće zadatke koje su im ovi često igrom slučaja, slučajni inovatori postavljali. Tako su nastale, iz ranih klica mnogobrojne scene i grane - da bi danas u nedostatku adekvatnih imenioca, praktično sve završilo u nekom „krosoveru“, „“melanžu i da stilske definicije koje nam nude streaming servisi zvuče više nego komično i provokativno. Industrija jednostavno mora svoje konzumente da svrsta u neku fijoku.     

Spacemen 3 i njihovi derivati, svojim tretmanom psihodeličnog zvuka, pa i internim nesuglasicama, inspirisali su čitavu plejadu kranky izvođača od kojih se pored pomenutih Labradforda, izdvajaju Bowery Electric, Dadamah, Roy Montgomery, Jessamine, Magnog i Stars of Lid. Da i oni su ne samo audivizuelno oponašali i dograđivali ideje Spaceman 3, nego prihvatali i njihovu igru karaktera u stvaralačkom procesu. Budimo pošteni do kraja, i Spacemen 3 su imali svoje uzore, samo ne ide se tako duboko i daleko. Adams u knjizi nije obuhvatio sve glavne likove iz kranky priče, jer da je tako, bilo bi sve mnogo dosadno i suvoparno. Za razliku od mnogo većih etiketa iz istog kraja, kao što su Touch and Go, Thrill Jockey i Drag city i koje su se većim delom fokusirale na lokalne nade, kranky je išao i zaobilazio geografske granice tako da su se na njihovm repertoaru privremeno nalazili i Low iz Duluth, Minesote i Godspeed You Black Emparor iz Montreala. I to je već treća okosnica ove knjige. Globalni značaj i dooprinos za svetsko kontrakulturno dobro i nasleđe.

Ono što Adams nesebično iznosi je i evolucija takozvanog postrock zvuka oko čega je nezahvalno raspravljati se, a i mnogo je samozvanih stručnjaka na tu temu. Šta jeste, a šta nije post rock, to ni samozvani autor poskočice ugledni britanski novinar Simon Raynolds ni sam ne zna. Puno prostora posvećeno je, kako vreme prolazi, sve važnijem i važnijem čikaškom proizvodu, bendu Tortoise. Zašto ne nabrojati neke od pripadnika teške kategorije koji su prodefilovale u ovoj ekipi: John McEntire, David Pajo, Jeff Parker, Doug McCombs, Bundy K. Brown.. Da je izvesna solidarnost postojala u Čikagu, gradu sa ogromnom segregacijom i mestu iz koga potiču i Alligator Records, Chess Records, The Numero Group, Trax Records, Wax Trax! Records, pominje se, nekad uzgred, nekad eksplicitno i u ovom delu. Pominju se naime i ova imena važna za razumevanje industrije zabave koja se polako potiskuje u zaborav i dobar deo publike i zabavljača danas nema ni osnovna sredstva za život.          

Da vam dalje ne prepričavam ovu malu enciklopediju imena i anegdota i ovaj mali konglomerat jednog velikog i potcenjenog iskustva nečega što nikad neće ući u udžbenike. Nema sumnje da je nova ekonomija preuzela mnoga iskustva iz ovog domena i miljea i da sve danas izgleda daleko neprofesionalnije nego pre 50 godina Uz želju da je više ovakvih dela na tržištu polako se opraštam od vas i posvećujem se nekoj drugoj knjizi. Nekoj drugoj temi i nekoj drugoj razbibrizi.










No comments: