S glupim si – Bruce Adams
You are with Stupid
University Of Texas Press – 2022
kranky, Čikago i novootkrovenje nezavisne muzike
Posle stotina pročitanih knjiga o popularnoj muzici sve
nekako počinje da se ponavlja i vrti u krug. Da li je stvar u preteranoj
količini informacija ili sumnji u verodostojnost istih? Ne znam. Odavno nije
zabavno. Čovek pita se da li da veruje internetu, jer sve s čim se danas susrećemo,
manje više stoji na serverima velikih kompanija i literatura pati od nedostatka
dubljeg smisla, osim smisla da zabavi, zbuni i učini nam vreme i život
podnošljivijim i smislenijim. I varljivog sećanja onih koji su radili i usput
udisali dim na koncertima i bivali poliveni pivom iz nečije, možda i sopstvene
krigle, onog sećanja koje nas vara i u koje nas svedoci iz različitih
perspektiva različito uveravaju posle niza, sada može slobodno da se kaže, uzaludno
proćerdanih godina koje su pojeli skakavci. Nije svako Ričard Brenson, Zakerberg
i Elon Mask da svoje, a što da to i ne kažemo glasno – Zablude, debelo naplati
i plasira nam svaki dan kroz brojne portale kao jedinu i baš jedinu i
nezaobilaznu istinu. Smisao su, oni to dobro znaju, brendovi, suptilne reklame
i skrivene poruke kojima popularna kultura zaista obiluje i zbog kojih varljive
vrednosti skaču i devalviraju i čiji su mehanizmi sve manje suptilni, a sve
više agresivni, navalentni i banalni. Danas popularna muzika boluje od
banalnosti i potcenjuju se klinci, oni kojima je namenjena i koji za nju
izdvajaju teško stečene džeparce.
Zato kada autor knjige „S glupim si“, bivša polovina dueta
koja je stajala iza male, agilne i antologijske izdavačke kuće kranky, kaže da
je sredinom 90ih prodao 3000 nosača zvuka glavnog akta, Labradforda, moramo da
imamo u vidu da je to nekad bila velika cifra u kontekstu nezavisne scene, a mala
i smešna za 6 tadašnjih takozvanih mejnstrim etiketa: Sony, MCA, WEA, Polygram,
EMI, and BMG. Ko je od velikih preživeo potop i agoniju usled digitalizacije i slobodnog
„šerovanja“ fajlova to možete da nađete i ako vas zanima - uz malo entuzijazma
veoma lako. 3000 je danas i za ozbiljne izvođače iz njihovih redova ozbiljna i
nedostižna cifra. Kako tu novac cirkuliše i na koje se sve načine muzičari izdržavaju
i dovijaju, tema je za neku drugu priliku. A i mnogo toga je već opštepoznato i
deo opšte (ne)kulture.
Da bi se objasnio fenomen krankya, jedne od tri potteme
ove izuzetne knjige, druge dve su čikaška nezvisne scena 90ih i nezavisna
muzika uopšte, moramo da se malo dublje pozabavimo nezavisnom muzikom od kraja
šezdesetih pa na ovamo. Namerno ponavljam ovo „nezavisna“ jer Adams je izričit
u tome šta je nezavisno, a šta ne i iako je dugo hleb zarađivao u Cargo
distribuciji, jako eksplicitno iznosi sud i osudu nekih navodno moćnih imena tadašnjeg
andergraunda. Neki bendovi i solisti, a da to nisu ni Beatlesi ni Stonesi ni
Elvis ni Dylan, imali su češće mali, ređe veliki odjek u širem delu javnosti, a
da se njihov opseg danas može teško realno sagledati i tako lako zaobići. Na
primerima Stoogesa, Velvet Undergrounnda, Blue Cheer, Silver Apples, Slint ili
kao u slučaju krankyja nešto mlađih Britanaca Spacemen 3, vidi se da je uz
štampu i oralnu propagandu, jedan, ne tako mali broj muzičara delio sličan ukus
i bio u stanju da se izdvoji entuzijazmom istražujući domaće zadatke koje su im
ovi često igrom slučaja, slučajni inovatori postavljali. Tako su nastale, iz
ranih klica mnogobrojne scene i grane - da bi danas u nedostatku adekvatnih
imenioca, praktično sve završilo u nekom „krosoveru“, „“melanžu i da stilske
definicije koje nam nude streaming servisi zvuče više nego komično i
provokativno. Industrija jednostavno mora svoje konzumente da svrsta u neku
fijoku.
Spacemen 3 i njihovi derivati, svojim tretmanom psihodeličnog
zvuka, pa i internim nesuglasicama, inspirisali su čitavu plejadu kranky izvođača
od kojih se pored pomenutih Labradforda, izdvajaju Bowery Electric, Dadamah,
Roy Montgomery, Jessamine, Magnog i Stars of Lid. Da i oni su ne samo
audivizuelno oponašali i dograđivali ideje Spaceman 3, nego prihvatali i njihovu
igru karaktera u stvaralačkom procesu. Budimo pošteni do kraja, i Spacemen 3 su
imali svoje uzore, samo ne ide se tako duboko i daleko. Adams u knjizi nije
obuhvatio sve glavne likove iz kranky priče, jer da je tako, bilo bi sve mnogo
dosadno i suvoparno. Za razliku od mnogo većih etiketa iz istog kraja, kao što
su Touch and Go, Thrill Jockey i Drag city i koje su se većim delom fokusirale
na lokalne nade, kranky je išao i zaobilazio geografske granice tako da su se
na njihovm repertoaru privremeno nalazili i Low iz Duluth, Minesote i Godspeed
You Black Emparor iz Montreala. I to je već treća okosnica ove knjige. Globalni
značaj i dooprinos za svetsko kontrakulturno dobro i nasleđe.
Ono što Adams nesebično iznosi je i evolucija takozvanog postrock
zvuka oko čega je nezahvalno raspravljati se, a i mnogo je samozvanih stručnjaka
na tu temu. Šta jeste, a šta nije post rock, to ni samozvani autor poskočice ugledni
britanski novinar Simon Raynolds ni sam ne zna. Puno prostora posvećeno je,
kako vreme prolazi, sve važnijem i važnijem čikaškom proizvodu, bendu Tortoise.
Zašto ne nabrojati neke od pripadnika teške kategorije koji su prodefilovale u
ovoj ekipi: John McEntire, David Pajo, Jeff Parker, Doug McCombs, Bundy K.
Brown.. Da je izvesna solidarnost postojala u Čikagu, gradu sa ogromnom
segregacijom i mestu iz koga potiču i Alligator Records, Chess Records, The
Numero Group, Trax Records, Wax Trax! Records, pominje se, nekad uzgred, nekad
eksplicitno i u ovom delu. Pominju se naime i ova imena važna za razumevanje
industrije zabave koja se polako potiskuje u zaborav i dobar deo publike i
zabavljača danas nema ni osnovna sredstva za život.
Da vam dalje ne prepričavam ovu malu enciklopediju imena
i anegdota i ovaj mali konglomerat jednog velikog i potcenjenog iskustva nečega
što nikad neće ući u udžbenike. Nema sumnje da je nova ekonomija preuzela mnoga
iskustva iz ovog domena i miljea i da sve danas izgleda daleko
neprofesionalnije nego pre 50 godina Uz želju da je više ovakvih dela na
tržištu polako se opraštam od vas i posvećujem se nekoj drugoj knjizi. Nekoj
drugoj temi i nekoj drugoj razbibrizi.
No comments:
Post a Comment