Pogovor – David Albahari
Čarobna knjiga
- 2021
Retki su
pisci sa velikim talentom i opusom, koji još uvek imaju hrabrosti da istražuju
i koji se ne ponavljaju. Naročito u današnje vreme. Ide se na sigurno. Podilazi
se publici. Ono što je u prethodnim delima razotkriveno, dovodi se u pitanje,
prikriva i maskira novim podacima i trivijama. Fikcija je sve i svuda oko nas.
Romani i proza su, ne dobrovoljno, nego silom prilika - stvarnost. Za razliku
od ovog teksta koji nastaje pod pseudonimom, poluanonimno, autori kao javne
ličnosti, bez obzira na sve manje i manje čitalaštvo, s tim i sve manje i manje
direktne prihode, moraju da se suoče s teretom i odgovornošću koje nose na
svojim leđima. Albahari je ne samo najveći živi literata u Srbiji i šire, nego i
neko ko opravdava i dalju žeđ za čitanjem novih dela. Stvara novu klasiku služeći
se i tradicionalnim i modernim i postmodernim metodama i tokovima misli.
Poslednje delo, kako to lepo piše, izdiktirano je. Dakle tu nema, ni papira, ni
olovke, ni tastature, ni ekrana. Sve dolazi direktno iz glave u nama nepoznatoj
ruci. Čitava kompozicija, kao i većina njegovih radova, u jednom je pasusu i
zamahu, tako bi i trebalo da se čita, ali razne dnevne, radne i fiziološke
obaveze, sprečavaju da se tako i postupi. Pauze, nužne su. Flešbekovi i sećanja,
smenjuju se sa slikama prelepe Afrike i nesvrstanog, pretpostavljam - kralja.
Kraljevstvo je inače jako zastupljen motiv vekovima i milenijumima književnosti.
Usmenog i pismenog stvaralaštva. “Šopenhauer, Kjerkegor, Platon i Frojd” su
negde u prolazu ili dubini, sećanje na zvezdu izvorne muzike Cuneta Gojkovića,
pojašnjava i potcrtava epohu i sredinu oko koje sve se okreće i obrće. Divlja
horda Sema Pekinpoa, moguće da je metafora raspada jednog kraljevstva i nastanka
mnogo manjih iz njega. Džarmuš, Makavejev, Hičkok, stvarni režiseri su stvarnih
filmova, dok filmska stvarnost od običnih ljudi stvara neke nove Brižit Bardo,
Džejmsa Stjuarta, Bogarta i Đinu Lolobriđidu. I kako autor češlja po svojim
sećanjima, tako i mi malo stariji, potajno nadamo se, da će i neke nove
generacije da se skinu sa računarskih igrica u boji, i poklone bar malo pažnje crno
belom svetu uz koji smo mi sami u buđ polupraznih kinoteka odrastali. Da li će
za neke druge naraštaje Sjedinjene Države da budu ono što je nama Sovjetski Savez?
Prostor sa zastarelih mapa? I sve je nekako okupanom svetlom prolaznosti i
pokušava da pronađe bar neki apsolutni odgovor u mraku koji okružuje pitanja
koja Albahari postavlja. Albahari nikad nije bio vulgaran, ali i u ovom delu,
pa makar sa suzdržavanjem, kao da tinja želja da se dobro opsuje. Mi Balkanci
dobro to znamo, da psujemo, ali retko ko od nas želi zlo bilo kome, iako smo ga
u našoj bliskoj prošlosti, mahom verbalno, jedni prema drugima ispoljavali. One
stvarne žrtve. Neprežaljene su. Dobri smo. “Malo je lepo” i “Svaki san je
strašan”. I na samom kraju, mali omaž Haksliju, Albertu Hofmanu, Džojsu,
Borhesu i pre svega Nabokovu. Oni ne samo što su predvideli tok vremena, nego
su taj tok i anticipirali. Pogovor
je i rezime i anticipacija. Nadam se da će Albahari da smogne snage da nam bar još
nekoliko ovakvih poetskih, pa makar i kratkih romana, bar izdiktira i ostavi
generacijama u amanet. Na mlađima svet ostaje, ali mlađi sve manje imaju
zanimanja i za ovaj i sve ostale svetove. Žive u virtuelnoj stvarnosti i tehnika
i njima i nama skraćuje vreme. Možda doživimo 100tu, ali tempom u kome će i taj
domet da bude krajnje relativan. Sve s ciljem da više, duže i istrajnije služimo
našim poslodavcima, gazdama i šefovima. Kraljevima najnovijeg doba. Jako
lepa knjiga, samo prekratka. Niko ne opisuje bolje državu i epohu koju smo izgleda
nadživeli kao veliki David Albahari.
No comments:
Post a Comment