Pages

Wednesday, November 08, 2023

Ekstremno onlajn / Neispričana priča o slavi, uticaju i snazi na internetu - Taylor Lorenz

Extremely Online/ Untold Story of Fame, Influence and Power on the Internet - Taylor Lorenz

Penguin - 2023



Često me zanima šta gledaju ljudi po celi dan na mobilnim telefonima i tabletima u javnom prevozu. Ponekad ulovim kako neka klinka kuca poruku, tipa "banuj ga, dosadan je". Gledaju se serije, skečevi, razmenjuju se tekstovne informacije, fotografije, snimci, igraju se igrice. Knjiga novinarke i stručnjaka za nove tehnologije Taylor Lorenz, priča priču o razvoju i trendovima na društvenim mrežama i aplikacijama u poslednjih 20 godina ovoga veka. Nema sumnje radi se o budućem bestseleru, izašla je pre svega nekoliko nedelja. 

Sve kreće otprilike od pojave raznovrsnih blogova i dve konkurentske mreže, MySpace i Facebooka. I jedna i druga radile su sve bez greške, ali prva, verovatno zbog lošije tehnologije i softvera izgubila je bitku u borbi za što većim brojem korisnika, a zatim i potonula u zaborav. Naravno slični koncepti postojali su i ranije. Usled nemogućnosti monetizovanja, tj. finansiranja aktivnosti i razvoja, nisu uspeli da ostvare neki dublji trag na internetu. Platforma, prvobitno namenjena za razmenu fotografija, Instagram, a koju je ako dobro pamtim preuzeo Facebook, revolucinizovala je svet marketinga i reklama. Dobar deo knjige posvećen je usponu i padu, danas skoro nepoznatoj aplikaciji Vine, na kojoj su bili kratki autentični snimci bez dodatnih efekata i do maksimalne dužine od 6 sekundi. Izgubila je bitku za tržište protiv sada globalne Googleove etikete YouTube, a i drugih aplikacija. Jedno od težišta knjige je i kako su veoma mladi korisnici, "postujući" različite sadržaje postajali megapopularni. Stres i slava koje su neki od najsnalažljivijih dobijali, često je rezultirali gubitkom privatnosti i psihičkim problemima. Bilo je i smrtnih slučajeva, ali industrija gura i dalje. Pojavljuju se posredničke firme, trendseteri, ogroman novac ulaže se u promociju i reklamu. Zahuktala mašinerija ne poznaje predah. A oni, poput recimo Paris Hilton ili porodice Kardašijan koji su "poznati po tome što su poznati", A-zvezde, uspešno guraju svoje modne etikete i proizvode, komentarišu i oblikuju stvarnost koja ih okružuje i zarađuju ogromne sume novca. Oni su bili na neki način pioniri u biznisu. Platforma TikTok koju je preuzeo azijski gigant Douyin ili ByteDance, dok je još radila pod imenom Musical.ly diktira trendove među mladima i nešto starijima, a i napredak softverskih giganata. Ima dosta preklapanja, ali i razlika u konceptima i formama. Na tržištu se svako malo pojavi neko ko privuče pažnju javnosti i investitora i onda astronomskom brzinom izgubi se sa scene ostavljajući iza sebe pustoš i ogromne materijalne gubitke. Lorenzova to sve budnim okom prati i komentariše, pa i kritikuje. Fascinira recimo i kratka analiza sajta za odrasle OnlyFans i sličnih. A i enorman uticaj na političkoj sceni onlajn blogova i izvesnih "postova". Da vam dalje ne prepričavam. Topla preporuka knjige - najviše za zabrinute roditelje. Imate razloga za nespokojstvo. Odavno je vreme da se industrija obuzda i da zaštitimo naše potomke od gomile smeća kojom nas i njih svakodnevno zatrpavaju. Ali kao što reče Manowitsch, možda je već prekasno. "Software Takes Controll". Algoritmi i mehanizmi zarade novca na internetu sve su efikasniji i agresivniji. 

Definitivno.

No comments:

Post a Comment